X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Elżbieta Sikora. Finał jubileuszu. Transmisja!

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2019 10:00
W audycji wysłuchaliśmy koncertu poświęconego Elżbiecie Sikorze z okazji zakończenia obchodów 75. rocznicy urodzin kompozytorki. Wydarzenie odbyło się w niedzielę, 20 października 2019 o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Elżbieta Sikora
Elżbieta SikoraFoto: B.Barczyk/mat. prasowe PWM

Program:

Stanisław Moniuszko - Intrada do opery Straszny Dwór
Elżbieta Sikora - Partita z III Suity barokowej
Paul Dukas - Uczeń Czarnoksiężnika
Elżbieta Sikora - Lamento z opery Madame Curie na sopran i orkiestrę

Elżbieta Sikora - Przejście podziemne (PRAPREMIERA) na orkiestrę z warstwą elektroniczną
Igor Strawiński - Suita Ognisty ptak (wersja z 1945 roku)

Wykonanie:

Anna Mikołajczyk - sopran
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza - dyrygent


logo 

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadził:  Marek Zwyrzykowski

Data emisji: 20.10.2019

Godzina emisji: 18.00


***

Elżbieta Sikora - ur. 1943 we Lwowie, ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Muzycznej w Państwowej Wyzszej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Franois Bayle’a. Po powrocie do Warszawy odbyła w tamtejszej uczelni studia kompozytorskie u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. W czasie studiów, wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim utworzyła grupę kompozytorską KEW, z którą występowała na koncertach w Polsce, Szwecji, Austrii i RFN. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była  stypendystką miasta Mannheim  a także Fundacji Kościuszkowskiej studiując muzykę komputerowa w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła  także  zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Jest laureatka Konkursu Młodych ZKP (1978, wyróżnienie za ...według Pascala), Konkursu im. Webera w Dreźnie (1978, II nagroda za operę kameralną Ariadna), Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1980, wyróżnienia za The Waste Land i Listy do M., 2000, Prix Magistère  za Aquamarina) oraz konkursu dla kompozytorek w Mannheim (1982, I nagroda za Guernikę). Elżbieta Sikora otrzymała dwie nagrody SACEM w 1994 roku: Prix Pedagogique za utwór Chant’Europe, oraz Prix du Printemps za całokształt twórczości. W 1996 roku otrzymała nagrodę ”Nouveau Talent Musique” SACD (Stowarzyszenie Autorów i Kompozytorów Dramatycznych) w Paryżu za operę Wyrywacz serc. W 1997 Elżbieta Sikora została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Zasług Rzeczpospolitej. W roku 2000 otrzymala „Künstlerinnenprise” przyznaną przez miasto Heidelberg. W 2003 Wyroznienie Specjalne Jury de l’Académie du Disque Lyrique w Paryzu za „Le Chant de Salomon” i „Eine Rose als Stütze” (CD Chant du Monde). W 2004 Elżbieta Sikora została odznaczona orderem Chevalier des Arts et des Lettres przez francuskiego Ministra Kultury.W lutym 2012 Elżbieta Sikora wraz z Anną Mikołajczyk, odtwórczynia głównej roli, otrzymała nagrodę „Sztorm Roku 2011” za operę Madame Curie, której prapremiera światowa w wykonaniu Opery Bałtyckiej odbyła się 15go listopada 2011 w Paryżu. W 2012 za ten utwór Elzbieta Sikora otrzymała także nagrodę „Splendor gedanensis” Prezydenta Miasta Gdańska oraz Nagrodę Artystyczna Marszałka Województwa Pomorskiego „Gryf”.  W 2014 otrzymała medal Gloria Artis Ministerstwa Kultury. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festivalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.

Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie. Wiele z nich ukazało się na płytach.

Ważniejsze kompozycje: Pieśni rozweselające serce na sopran i pięć instrumentów (1973), I Kwartet smyczkowy (1975), Guernica – Hommage a Pablo Picasso na chór (1975-79), Podróż druga na taśmę (1976), Według Pascala na trąbkę, harfę, klawesyn, wiolonczelę i recytatora (1977), Ariadna, opera kameralna (1977), Ziemia jalowa, utwór radiofoniczny wg T.S. Eliota (1979), II Kwartet smyczkowy (1980), Piaski na flet i perkusję (1980), Głowa Orfeusza na taśmę (1981), Podróż trzecia na flet (1981), Glowa Orfeusza II na flet i tasme (1981), Janek Wiśniewski, Grudzień, Polska na taśmę (1981-82), Derrière son double, opera radiofoniczna na głos, zespół instrumentalny i dźwięki elektroniczne (1983), Solo na skrzypce (1984), Cienie na orkiestrę (1984-90), L’Arrache–coeur, opera (1984,1992), Rappel II na orkiestrę i transformacje (1988), Suita na wiolonczele i taśmę (1990), Suite II na klawesyn, taśmę i transformacje (1990), Chant de Salomon na sopran i zespół kameralny (1991), Géometries variables na taśmę (1991), Sekstet smyczkowy, hommage a Witold Lutosławski (Sextuor a cordes) (1993), Canzona na wiolę da gamba i zespół instrumentalny (1994-95), Suite III (baroque) na orkiestrę (1997), Omnia Tempus Habet, Gdańskie Oratorium na głos solowy-alt, chór chłopięcy, chór mieszany, organy i orkiestrę (1997), Ecce Homo na orkiestrę (1998), Aquamarina na taśmę (1998),  In Memoriam Ursula, III Kwartet smyczkowy  (1998), Lisboa, tramway 28   na saksofon  i  taśmę  (1999),  I Koncert na fortepian i orkiestrę, hommage a Frédéric Chopin (1999-2000). ), Eine Rose als Stütze, drei Lieder nach dem Texten von Hilde Domin, na sopran i fortepian (2000), Innocentines  do tekstów Réné de Obaldia na chór mieszany a capella (2001), Grain de sable, Rouge d'été, muzyka elektroakustyczna, (2002), Eine Rose als Stütze, Hörspiel (2002), Axe rouge V (2005) muzyka elektroakustyczna, Michelangelo Koncert na saksofon i orkiestre (2005), Reflts irisés na fortepian in elektronikę (2007), South Shore” na harfe i orkiestre (2008), Madame Curie (libretto Agata Miklaszewska, adaptacja Elżbieta Sikora) opera (2009-2011) Sonosphère I Twilling na obój, transformacje i kwintet smyczkowy (2014), Sonosphère II My’Kaddisch (20016) na klarnet i kwintet smyczkowy, Trois tunnels et un arrêt (2016); muzyka elektroakustyczna; Sonosphères III&IV Symfonia Wroclawska na orkiestrę i transformacje elektroniczne (2017), Paris, Gare du Nord (2018) muzyka elektroakustyczna, Koncert na skrzypce i orkiestrę (2019), Sonosphère V, Wanda Landowska na orkiestrę (2019), Soleos na skrzypce i elektronikę (2019).

mat. prasowe PWM

SPONSOR KONCERTU:

. 
Zobacz więcej na temat: Elżbieta Sikora
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Elżbieta Sikora. Twórczość i technologia

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2013 17:00
- Dziś komponowanie muzyki elektronicznej jest tak łatwe, że mogą to robić właściwie wszyscy - mówiła w Dwójce Elżbieta Sikora, jedna z pierwszych i najwybitniejszych kompozytorek polskiej muzyki elektronicznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyczne "Wzrastanie" we Wrocławiu

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2016 10:00
Gościem "Poranka Dwójki" była Elżbieta Sikora, kompozytorka, dyrektor artystyczny festiwalu Tauron Musica Electronica Nova.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elżbieta Sikora: zainspirował mnie dźwięk syren z Powstania Warszawskiego

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2019 11:21
- Utwór "Przejście Podziemne" jest konkretnym zamówieniem, w którym miała się znaleźć elektronika, ponieważ podobno to jest jakaś moja specjalność. Podjęłam się tego z dużą przyjemnością. W tej sytuacji pomyślałam, że chciałabym w jakiś sposób poświęcić ten utwór Warszawie, że on jest warszawski - opowiadała słynna kompozytorka, która w tym roku obchodzi 75. rocznicę swoich urodzin.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kompozytorska droga Elżbiety Sikory

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2019 13:30
W tym tygodniu w cyklu "Zapiski ze współczesności" słuchamy gawęd kompozytorki od lat dzielącej swój czas między Polskę i Francję. Wychowanka Tadeusza Bairda i Pierre'a Schaeffera, wieloletnia dyrektorka festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu, w swej muzyce często sięga po najnowsze technologie.
rozwiń zwiń