X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nieskończona muzyka Zygmunta Krauzego

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2015 19:40
- Czas trwania takiego utworu nie ma znaczenia. Słuchacz sam decyduje, kiedy i czego słucha - wyjaśniał koncepcję muzyki unistycznej jej twórca.
Audio
  • Zygmunt Krauze o unizmie muzycznym (Wybieram Dwójkę)
Zygmunt Krauze zachwycił się twórczością Władysława Strzemińskiego już jako licealista. To doświadczenie zdeterminowało jego drogę kompozytorską
Zygmunt Krauze zachwycił się twórczością Władysława Strzemińskiego już jako licealista. To doświadczenie zdeterminowało jego drogę kompozytorskąFoto: PAP/Bartłomiej Zborowski

- Jest to możliwe, bowiem kompozycja unistyczna oparta jest na jednym pomyśle pojawiającym się już na samym początku. Potem mamy już tylko minimalne zmiany niezbędne do utrzymania napięcia - wyjaśniał Zygmunt Krauze.

Co ciekawe, ten rewolucyjny pomysł kompozytor zaczerpnął w latach 50. z twórczości plastycznej Władysława Strzemińskiego, którego do dziś nazywa swoim "nauczycielem formy muzycznej". Idealna realizacja idei unizmu w domenie dźwiękowej niemożliwa jest w warunkach salki koncertowej - głównie dlatego, że doskonała kompozycja nie powinna mieć początku ani końca.

Rozwiązanie tego - nierozwiązywalnego, zdawałoby się, problemu, przyniosła pod koniec lat 80. architektura...

***

Goście: Zygmunt Krauze (kompozytor), Michał Mendyk (szef firmy fonograficznej Bołt Records)

Prowadził: Adam Suprynowicz

Data emisji: 26.02.2015

Godzina emisji: 16.17

Materiał wyemitowany w audycji "Wybieram Dwójkę".

mm/mc

/
Okładka płyty "Hommage a Strzemiński" z unistycznymi utworami Zygmunta Krauzego

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Simon Steen-Andersen rozszerza granice muzyki

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 10:00
- W moich utworach chodzi o to, żeby elementy wizualne, czy choreograficzne, nie stanowiły osobnej, nałożonej na muzykę warstwy, tylko żeby były z nią zintegrowane. Żeby łączyła je jedna idea - mówił duński kompozytor podczas spotkania ze słuchaczami na festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Stańczyk - człowiek renesansu z Łodzi

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2015 16:00
Rozmowa z kompozytorem (a jednocześnie chórzystą i... prawnikiem), który bez względu na sytuację życiową jest zawsze człowiekiem wolnym.
rozwiń zwiń