X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kanon Dwójki: Gabinet osobliwości instrumentalnych

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2007 11:51
Instrumentarium czy „orkiestra” danego czasu w pełni odpowiada swojej muzyce (i nawzajem). Dotyczy to zarówno całego instrumentarium, jak i poszczególnych instrumentów. (…) Każdy instrument w momencie zastosowania go w muzyce artystycznej znajdował się w optymalnym stadium swego rozwoju, w którym nie mogły już mieć miejsca żadne całościowe ulepszenia.
Audio

Poniedziałek - piątek, 8-12 października, 09.00 - 12.00

Każda kolejna zmiana „na lepsze” powodowała utratę innych wartości, w danej chwili nieprzydatnych. (…) Wynika z tego konsekwencja, iż każdą muzykę należy odtwarzać przy użyciu właściwego dla niej instrumentarium.

Święte słowa! Słowa, które jednak nie były oczywiste prawie 30 lat temu, gdy pisał je Nikolaus Harnoncourt (Muzyka mową dźwięków, tłum. Magdalena Czajka, Fundacja Ruch Muzyczny 1995). Dziś już chyba nikt nie próbuje podważać zasadności takich twierdzeń. Co więcej, niektórzy badacze i wykonawcy poszli dalej – postanowili odtworzyć brzmienie instrumentów wyjątkowych, o specjalnej konstrukcji i brzmieniu, które istniały tylko w jednym albo kilku egzemplarzach. Jeśli nie dotrwały do naszych czasów, podejmowane są nawet próby odtworzenia ich na podstawie źródeł pisanych czy ikonograficznych. W wielu przypadkach wiadomo, że utwory powstawały na te właśnie, konkretne instrumentalne osobliwości. Innym razem takich informacji brakuje. Niemniej, jest przecież tak, że muzyka i instrumenty istnieją w czasie, w pewnym momencie historii, niejako obok siebie, a raczej – „blisko” siebie. Mozart być może znał instrumenty hybrydyczne Johanna Andreasa Steina (wiemy, że bardzo cenił jego „standardowe” pianoforte i grał na nich), ale niekoniecznie musiał z myślą o nich właśnie pisać swoje utwory na cztery ręce. A jednak warto sprawdzić, jak te utwory mogą brzmieć na takim właśnie dziwolągu. Po pierwsze dlatego, że mogły być na nim wykonywane. Po drugie po to, by wzbogacić naszą wyobraźnię muzyczną i spróbować odtworzyć brzmieniowy świat, w jakim żył Wolfgang Amadeusz Mozart. Gabinet osobliwości instrumentalnych to zatem nie tylko ciekawostki z historii rozwoju instrumentów muzycznych, ale również ważna lekcja historii muzyki.


Piotr Matwiejczuk

Poniedziałek 8.10.2007
Muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta na instrumencie Stein-vis-à-vis, wyk. Christine Schornsheim i Andreas Staier
Arthur Schoonderwoerd na pianoforte tangentowym i Ensemble Cristofori grają Koncert fortepianowy E-dur op. 3 Johanna Wilhelma Wilmsa


Wtorek 9.10.2007
Utwory na harmonikę szklaną Antonia Vivaldiego, Carla Rölliga, Johanna Christiana Müllera, Erica Satie w wykonaniu Wiener Glasharmonika Duo; francuska muzyka barokowa na liry korbowe, wyk. Matthias Loibner i Riccardo Delfino – liry korbowe, Laurent Le Chenadec – fagot, Thomas Wimmer – wiola da gamba, Norbert Zeilberger – klawesyn


Środa 10.10.2007
Lira organizzata w muzyce Józefa Haydna, wyk. Matthias Loibner i Thierry Nouat – liry organizzata, Ensemble Baroque de Limoges, dyr. Christophe Coin; flet z kości łabędzia, średniowieczne liry, harfa gotycka, psałterium, szałamaje, lira korbowa w nagraniach zespołów Sequentia, dyr. Benjamin Bagby, Sarband, dyr. Vladimir Ivanoff, Mudejar, dyr. Begoña Olavide, Martín Códax, dyr. Fernando Olbés, Miguel López


Czwartek 11.10.2007
Andreas Staier i Alexei Lubimov na fortepiano z rejestrem tureckim grają Divertissement à la Hongroise g-moll D 818 Franciszka Schuberta

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Muzyk niekonwencjonalny" - reportaż Magdy Wadowskiej

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 18:15
Artur Sędzielarz jest muzykiem klasycznym, a "po godzinach" muzykiem kabaretowym. W swojej pracy artystycznej wykorzystuje niekonwencjonalne instrumenty.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Muzyka Pana Jacentego" – to reportaż Hanny Wilczyńskiej – Toczko

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2007 18:15
Jacenty Ignatowicz z Żywca jeździ po całym kraju z misją umuzykalniania polskich dzieci. Gra na wszystkich możliwych instrumentach. Także na liściach…
rozwiń zwiń

Czytaj także

Patriotyczna msza Mozarta?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2010 01:48
Wielka Msza c-moll pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta zabrzmi na Festiwalu Styriarte oraz na antenie Dwójki
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pobito akordeonowy rekord Polski

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2010 11:47
W Kartuzach na jednej scenie zagrało jednocześnie 270 akordeonistów!
rozwiń zwiń