Musica humana: Josquin Desprez

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 22:45
Josquin Desprez, nazywany "królem muzycznym", "mistrzem nut", porównywany z Michałem Aniołem, był najwybitniejszą indywidualnością tej wielkiej generacji polifonistów franko-flamandzkich, którzy stworzyli właściwie wszystkie elementy renesansowej sztuki dźwięków.

Łączył w swej twórczości najwyższej klasy rzemiosło kontrapunktyczne i intelektualne nastawienie do muzyki z humanistycznymi ideami, które przyswoił sobie podczas długiego pobytu w Italii. Był artystą o wielu twarzach: z najwyższą łatwością pisał podwójne i zagadkowe kanony, uporządkował kontrapunkt jak nikt przed nim, wykorzystywał często symbolikę cyfrową i grę systemem proporcji, dokonywał eksperymentów na gruncie konstrukcji. Ale jednocześnie zagłębiał się w teksty literackie, starannie dobierane zwłaszcza do motetów, szukając muzycznego odpowiednika dla zawartych tam stanów emocjonalnych czy obrazów natury. Wielki retor, traktował muzykę nierzadko (choćby motety psalmowe) jako mowę uczuć, podporząkowując temu wszsytkie elementy dzieła. A do tego dodajmy wielką, pełną fantazji inwencję melodyczną, manifestującą się w eleganckich, bogato ornamentowanych liniach melodycznych, czy też szerokich kantylenowych frazach. To muzyka chętnie nagrywana, stwarzająca wykonawcom rozległe pole do interpretacji. Posłuchamy kilku z nich - m.in. nagrań The Tallis Scholars, Orlando Consort i Odhecaton (zupełnie niezwykła interpretacja motetu psalmowego Miserere mei Deus).

Zobacz więcej na temat: MUZYKA grunty
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nowy cykl audycji: Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2007 12:07
Musica humana - to zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonia mikrokosmosu, czyli duszy i ciała (w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii makrokosmosu). Nasza muzyka, przez ludzi tworzona (musica instrumentalis) jest oczywiście odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych w hierarchii, muzyk. Czemu więc "musica humana"?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: Ars subtilior

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2007 10:15
Ars subtilior - manieryzm schyłku XIV stulecia
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: Dufay. Kosmos dźwiękowy uporządkowany

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2007 22:45
I połowa XV w. przyniosła - pośród innych doniosłych zmian - narodziny renesansu. Dla muzyki był to dogodny moment dla dokonania pierwszej wielkiej syntezy elementów francuskich, włoskich i nowopoznanej wówczas muzyki angielskiej. Takiej syntezy dokonał Guillaume Dufay, łączący północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: John Dunstable i muzyka angielska

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2007 08:59
"To wydaje się być nowa sztuka, której korzenie i pochodzenie mieszczą się pośród Anglików, wśród których Dunstable jest primus inter pares" - pisał wybitny XV wieczny teoretyk Johannes Tinctoris.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2007 22:45
Johannes Ockeghem, kapelmistrz trzech kolejnych królów Francji (w tym Ludwika XI), nazywany w swoich czasach "muzykiem matematycznym", uważany był za człowieka wielkiej szalchetności, głębi i godności.
rozwiń zwiń