Musica humana: Szkoła wenecka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2008 22:45
Szkoła wenecka, której fundatorem był wybitny Flamand Adrian Willaert, to przykład muzyki bardzo oryginalnej, stanowiącej widomy znak potęgi i znaczenia Najjaśniejszej Republiki.

Wspaniale barwna, witalna, pełna blasku i dynamizmu muzyka doskonale harmonizowała z tworzonym tam malarstwem - zbytkownym, zmysłowym, działającym silnie grą kolorów, dynamizmem tłumnych scen, pełnych teatralnego dramatyzmu. To malarstwo, które prowadzi już do manieryzmu czy wręcz baroku, podobnie muzyka - która wychodzi już z renesansowego kostiumu ku barokowej estetyce kontrastów. To - w wydaniu obu Gabrielich (stryja i bratanka) muzyka fantastycznie bogata od stron y kolorystycznej, zaskakująca kontrastami obsady, dynamiki (efekty forte-piano), działająca efektami przestrzennymi. U jej najbardziej znanego (dziś) przedstawiciela Giovanniego Gabrielego nie znajdziemy już melizmatycznych arabesek czy kunsztownych środków kontrapunktycznych, a jedynie proste, dosadnie kreślone frazy, dialogowanie kilku chórów (głosów i instrumentów) o energicznej rytmice. I oczywiście - jaskrawe, zmieszane, niestopliwe barwy, wielkie masy dźwięku, wysokie kulminacje. W audycji zobaczymy, jak z dwuchórowej, prostej jeszcze muzyki Willaerta rozwija się zwolna styl tak potężny, pełen splendoru i kolorystycznej magii, jaki odnajdziemy w dojrzałych dziełach G. Gabrielego. Oczywiście powrócimy do świetnych nagrań zespołu, któremu patronują obaj świetni weneccy organiści i kompozytorzy - Gabrieli Consort & Players.

Zaprasza Ewa Obniska

Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: John Dunstable i muzyka angielska

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2007 08:59
"To wydaje się być nowa sztuka, której korzenie i pochodzenie mieszczą się pośród Anglików, wśród których Dunstable jest primus inter pares" - pisał wybitny XV wieczny teoretyk Johannes Tinctoris.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Cipriano de Rore

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2007 22:45
Cipriano de Rore ("divino Cipriano" jak go nazywano) przybył do Włoch znając dokładnie normy ścisłego północnego (franko-flamandzkiego) kontrapunktu. Miał szczęście zostać śpiewakiem w bazylice św. Marka w Wenecji, kiedy kapelmistrzem był tam jego rodak, Flamand Adrian Willaert, u którego prawdopodobnie doskonalił jeszcze swoje rzemiosło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Josquin Desprez

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 22:45
Josquin Desprez, nazywany "królem muzycznym", "mistrzem nut", porównywany z Michałem Aniołem, był najwybitniejszą indywidualnością tej wielkiej generacji polifonistów franko-flamandzkich, którzy stworzyli właściwie wszystkie elementy renesansowej sztuki dźwięków.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 22:45
Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.
rozwiń zwiń