Musica humana: Hiszpania

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2008 23:18
II połowa XVI w. to w Hiszpanii szczyt "złotego wieku" na polu kultury: w malarstwie, muzyce, literaturze.To apogeum hiszpańskiego renesansu, choć zarazem zaczyna się jego schyłek.

Hiszpania zamyka się na nowe prądy, płynące z zewnątrz, okopuje się w swej ortodoksji. W kraju szeroką falą rozlewa się mistycyzm. "Upojenie Bogiem" (jak to określa św. Teresa z Avili) może dawać wrażenie spotęgowania wszystkich przyrodzonych człowiekowi dyspozycji - intelektualnych i duchowych. W takiej ekstatycznej atmosferze powstają ulatujące ku niebu, wizjonerskie obrazy El Greca, a także niektóre największe dzieła de Victorii. Wychowny w Avili (mieście św. Teresy), wykształcony w rzymskim Collegium Germanicum (założonym przez Ignacego Loyolę), nie był wcale - jak uważano dawniej - "hiszpańskim Palestriną", a żarliwym hiszpańskim mistykiem. Jego kontrapunkt jest zarazem prosty i mistrzowski, wielka jest siła melodyki - czasem deklamacyjnej, częściej - wylewnej i kantylenowej. Dodajmy do tego całkiem nowoczesny (wobec stylu szkoły rzymskiej) język harmoniczny i bogate figury retoryczne. Jego poruszające, bardzo sugestywne dzieła (zwłaszcza monumentalny cykl na Wielki Tydzień czy Requiem) to ostatnie słowo hiszpańskiego renesansu. Obok niego działa Francisco Guerrero - uczeń Moralesa - urodzony liryk, piszący gładkie, eleganckie linie melodyczne (zwłaszcza w bardzo liczych motetach Maryjnych), świetny polifonista, umiejący (zwłaszcza w dojrzałych dziełach) wprowadzać pewne efekty bardziej dramatyczne. Obaj kompozytorzy przekonani są o wyjątkowej roli muzyki w drodze do Boga, tej muzyki - która (jak powiada Guerrero) "pozwala brać udział w kontemplacji sakralnych misteriów". Muzyka obu, zwłaszcza de Victorii, ale ostatnio także i Guerrero, jest nagrywana przez najświetniejsze zespoły, jest więc czego posłuchać.   

Zobacz więcej na temat: Hiszpania victoria
Czytaj także

Nowy cykl audycji: Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2007 12:07
Musica humana - to zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonia mikrokosmosu, czyli duszy i ciała (w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii makrokosmosu). Nasza muzyka, przez ludzi tworzona (musica instrumentalis) jest oczywiście odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych w hierarchii, muzyk. Czemu więc "musica humana"?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2007 12:00
Wiek XIV to wielka epoka odkryć i eksperymentów, fermentu umysłowego, poszukiwań obejmujących wszystkie dziedziny sztuki ale i filozofię.Działo się tak pomimo wielkich dokonań epoki poprzedniej, która stworzyła na wszystkich polach idealne wzorce. Tymczasem wiek XIV odwraca się od tego, wiele z nich neguje, inne przetwarza na swój sposób.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Cipriano de Rore

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2007 22:45
Cipriano de Rore ("divino Cipriano" jak go nazywano) przybył do Włoch znając dokładnie normy ścisłego północnego (franko-flamandzkiego) kontrapunktu. Miał szczęście zostać śpiewakiem w bazylice św. Marka w Wenecji, kiedy kapelmistrzem był tam jego rodak, Flamand Adrian Willaert, u którego prawdopodobnie doskonalił jeszcze swoje rzemiosło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2007 22:45
Johannes Ockeghem, kapelmistrz trzech kolejnych królów Francji (w tym Ludwika XI), nazywany w swoich czasach "muzykiem matematycznym", uważany był za człowieka wielkiej szalchetności, głębi i godności.
rozwiń zwiń