X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Teatr w łagrach miał podnieść wydajność pracy"

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2015 13:00
- W Workucie zbudowano budynek, gdzie grała orkiestra symfoniczna, tam występowały gwiazdy scen radzieckich - opowiadał Tomasz Kizny, autor albumu "Gułag".
Audio
  • Tomasz Kizny o albumie "Gułag". Rozmawiał Michał Nowak (Dwójka)
Więźniarka Pitekiewicz opowiadała mi, że kiedy przyjechał łagrowy zespół teatralny, wystarczyło, że ktoś zagrał na harmoszce jakąś znaną melodię i ludziom łzy z oczu ciekły - opowiadał Tomasz Kizny (na zdjęciu fragment pracy Eugene Ivanova)
"Więźniarka Pitekiewicz opowiadała mi, że kiedy przyjechał łagrowy zespół teatralny, wystarczyło, że ktoś zagrał na harmoszce jakąś znaną melodię i ludziom łzy z oczu ciekły" - opowiadał Tomasz Kizny (na zdjęciu fragment pracy Eugene Ivanova)Foto: Wikpedia/Eugene Ivanov/C.C. 4.0

Na oficjalnych fotografiach z łagrów można dostrzec więźniów oglądających występy artystów, a nawet słuchających zespołów grających zakazany w ZSRR jazz. Na ile te zachowane w rosyjskich archiwach zdjęcia zafałszowują rzeczywistość? Sprawą tą zajmował się fotograf Tomasz Kizny, rezultaty publikując w albumie "Gułag".

W rozmowie z Michałem Nowakiem Kizny opowiadał, że w obozach pracy faktycznie działały zespoły teatralne. Więźniowie nierzadko grali dla swoich oprawców. - Łazar Szereszewski, kierownik artystyczny teatru w Salehardzie, opowiadał mi, że artyści na wolności też grali dla katów z partii, więc byli przyzwyczajeni do tej sytuacji. Poza tym zmuszając naczelników łagrów do wzruszeń i braw, przez chwilę mieli poczucie przejmowania władzy nad ich duszami.

***

Autor audycji: Michał Nowak
Gość:
Tomasz Kizny
Data emisji:
21.02.2015
Godzina emisji:
22.00

bch/asz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wielki Terror w ZSRR. "Co minutę ginęła jedna osoba"

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2013 10:21
Więzienne zdjęcia ofiar Wielkiego Terroru w ZSRR, fotografie miejsc ich pochówku oraz relacje świadków znalazły się w publikacji "Wielki Terror 1937-1938" Tomasza Kiznego pokazanej w stołecznej Fabryce Trzciny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Miejsca cmentarzy ofiar stalinizmu zdumiewają banalnością"

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2013 21:30
- Gdy wyruszałem na poszukiwanie grobów, nie miałem pojęcia, że trafię w miejsca tak różnorodne - od lasów po boiska sportowe, a nawet... śmietniska! - mówił w Dwójce Tomasz Kizny, współautor warszawskiej wystawy "Wielki Terror".
rozwiń zwiń