"Dziady" - Mickiewicz rewolucjonizuje gatunek dramatu i wykracza poza epokę

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2023 22:00
- "Dziady" musiały trafić na listę Raszewskiego. Są tak samo dla nas ważne jak "Don Kichot" w literaturze hiszpańskiej, "Faust" w niemieckiej, "Boska komedia" w literaturze włoskiej. Jest to dzieło, które zdecydowanie wykracza poza epokę, jego dalekosiężne działanie odczuwamy do dzisiaj - mówił w Dwójce literaturoznawca prof. Marek Troszyński.
Władysław Ciesielski, Portret Adama Mickiewicza (fragm.), 1899 r. Fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
Władysław Ciesielski, "Portret Adama Mickiewicza" (fragm.), 1899 r. Fot. Muzeum Narodowe w WarszawieFoto: domena publiczna
  • W audycji "Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski" pora na arcydramat Adama Mickiewicza - słynne "Dziady". 
  • O "Dziadach" Mickiewicza w dwóch audycjach opowiedzieli: literaturoznawca prof. Marek Troszyński z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz krytyk i historyk teatru Rafał Węgrzyniak.

Dobra pora na "Dziady"

Nieprzypadkowo o dziele Mickiewicza opowiadamy w okolicy Zaduszek i razem z bohaterami czterech części dramatu wracamy do utworu, który ma niekwestionowane miejsce w polskiej kulturze. - "Dziady" musiały trafić na listę Raszewskiego.  tak samo dla nas ważne jak "Don Kichot" w literaturze hiszpańskiej, "Faust" w niemieckiej, "Boska komedia" w literaturze włoskiej. Jest to dzieło, które zdecydowanie wykracza poza epokę, jego dalekosiężne działanie odczuwamy do dzisiaj - podkreślił prof. Marek Troszyński.

Było ono kształtowane od pokoleń na paradygmacie romantycznym, bogatszym niż jego aspekt bohatersko-narodowo-wyzwoleńczy, jak podkreślała prof. Maria Janion, bogatszym także o kwestie wolności jednostki, napięcia tragiczno-ironiczne, filozofię egzystencji.

IV część "Dziadów" zainicjowała teatr romantyczny na ziemiach polskich

Rafał Węgrzyniak mówił o wystawieniach dramatu na przestrzeni dziejów. - Do niedawna panowało przekonanie, że Mickiewicz nie miał szans, aby zobaczyć swój utwór grany na scenie przez aktorów. Jednak potwierdziły się pogłoski o realizacjach IV części "Dziadów" na kresach wschodnich. W Kijowie odnaleziono afisz przedstawienia na samych rubieżach Polski, w Kamieńcu Podolskim, przystosowanego do realiów 1832 roku. Tekst był Mickiewiczowski, choć Gustaw zamienił się w Nieznajomego, ksiądz unicki w pastora, na scenie było wiele postaci, to nie był monodram. Normalne przedstawienie grano na żądanie publiczności kolejny raz. IV część "Dziadów" zainicjowała teatr romantyczny na ziemiach polskich - podkreślił.


Posłuchaj
29:15 2023_10_31 21_30_24_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 "Dziady" - Mickiewicz rewolucjonizuje gatunek dramatu i wykracza poza epokę (Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski)

29:47 2023_11_07 21_30_17_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 "Dziady" - Mickiewicz rewolucjonizuje gatunek dramatu i wykracza poza epokę. Część 2 (Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski)

  

Impuls, który dały "Dziady"

Adam Mickiewicz "Dziady" pisał etapami, wydając kolejne części (nie w porządku, na który wskazywałaby ich numeracja) w latach 1823-1832. Dzieło zostało nazwane arcydramatem – narodowy wieszcz zaproponował w nim nową, oryginalną formę teatralną, która była impulsem do dwóch kolejnych wielkich dramatów: "Kordian" Juliusza Słowackiego i "Nie-Boska komedia" Zygmunta Krasińskiego.

***

Cykl "Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski" powstał z okazji 20-lecia Instytutu Teatralnego. Sięgamy w nim do dramatów wskazanych przez Zbigniewa Raszewskiego - patrona instytutu - jako najważniejszych w polskiej literaturze dramatycznej.

Warto przypomnieć, że lista, o której mówimy, powstała w latach 70. XX wieku, a po raz pierwszy została opublikowana już po śmierci Raszewskiego, w 2004 roku, w "Raptularzu", czyli dzienniku tego znakomitego historyka teatru. Sięgamy do genezy tych dramatów, historii ich wystawień na polskich scenach, ale też sprawdzamy, jak one rezonują we współczesnym życiu teatralnym.

***

Tytuł audycji: "Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski" (pasmo "Rozmowy po zmroku")

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: prof. Marek Troszyński (literaturoznawca z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk) oraz Rafał Węgrzyniak (krytyk i historyk teatru)

Data emisji: 31.10.2023 i 7.11.2023

Godzina emisji: 21.30

pg/mo/kul

Czytaj także

"Dziady" po raz pierwszy, czyli Wyspiański tnie arcydzieło

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2023 06:00
Prapremiera teatralna najważniejszego dla polskiej literatury dramatu - "Dziadów" Adama Mickiewicza - odbyła się prawie 70 lat po powstaniu dzieła: 31 października 1901 roku. Autor inscenizacji, Stanisław Wyspiański, zebrał wszystkie części tekstu, dokonując jednak wielu skrótów. "To barbarzyństwo", komentowali niektórzy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jarosław Kilian: "Dziady. Śladami Adama Mickiewicza" to współczesne spotkanie z duchami

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2023 17:00
- Głównym wehikułem tej realizacji "Dziadów" jest muzyka i pieśni. Do współpracy zaprosiłem Adama Struga, śpiewaka, etnomuzykologa, kompozytora i jego chór Monodia Polska. Adam Strug będzie Guślarzem, będzie wygłaszał jego inkantacje mówione i śpiewane. Sięgamy do źródeł, ale zależało mi na tym, aby to były nasze "Dziady" współczesne - mówił w Dwójce reżyser Jarosław Kilian.
rozwiń zwiń