Wszystkie sceny z życia

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2012 14:01
W "Loży teatralnej Andrzeja Matula" podyskutujemy dziś o kondycji współczesnej polskiej scenografii.
MANON LESCAUT Giacomo Pucciniego, reż. M. Treliński, scenografia: B. Kudlika, Teatr Wielki Opera Narodowa
"MANON LESCAUT" Giacomo Pucciniego, reż. M. Treliński, scenografia: B. Kudlička, Teatr Wielki Opera NarodowaFoto: Krzystof Bieliński/ Archiwum Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Jaka jest współczesna scenografia? Skąd czerpie inspiracje? Jak wiele w niej nowoczesnej techniki i popkultury, a ile dziedzictwa wielkich mistrzów scenografii polskiej XX wieku? Jak ważne jest światło w teatrze? Czy poza operą możliwa jest jeszcze monumentalna scenografia? Na te i inne pytania postarają się odpowiedzieć:
Agnieszka Koecher-Hensel – historyk teatru i krytyk; pracownik Zakładu Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk; od 2004 w zespole redakcyjnym "Pamiętnika Teatralnego". Od 2003 wykłada scenografię na Wydziale Scenografii i Sztuki Mediów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Barbara Osterloff – krytyk teatralny, historyk teatru. Profesor nadzwyczajny w Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza i prorektor tej uczelni. Wykłada także na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Jacqueline Sobiszewski – absolwentka wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Reżyseruje oświetlenie i realizuje projekcje do spektakli. Od 2008 roku pracuje jako reżyserka światła w TR Warszawa.
Małgorzata Szczęśniak – scenografka, autorka przestrzeni przedstawień Krzysztofa Warlikowskiego i współtwórczyni poetyki jego działań, zarówno teatralnych jak i operowych.
Boris Kudlicka – scenograf, absolwent Katedry Projektowania Scenografii i Kostiumu Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie (1996). W 1995 roku jako asystent Andrzeja Kreutz Majewskiego rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Od 1996 roku samodzielnie tworzy scenografie, przede wszystkim do spektakli operowych. Współpracuje z czołowymi europejskimi reżyserami. Od 1999 roku wspólnie z Mariuszem Trelińskim zrealizował kilkanaście spektakli operowych. Projektuje również dekoracje filmowe, teatralne i koncertowe. Od 2011 roku jest wykładowcą na Wydziale Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Zaprasza Andrzej Matul
7 listopada (środa), godz. 21.30

Czytaj także

Teatr działa w sferze ducha

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2011 19:29
Marcin Jarnuszkiewicz, wybitny scenograf i reżyser, obchodzi w tym roku 40-lecie swojej pracy artystycznej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Boris Kudlička: każda inscenizacja jest wyzwaniem

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2011 17:31
Jednego z najlepszych współczesnych scenografów operowych zajmuje nie tylko teatr – interesuje go również praca nad filmem, koncertami, a nawet architekturą. W Dwójce opowiadał o sobie i swojej twórczości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Scenografie życia Xymeny Zaniewskiej

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 13:00
Z nagrań archiwalnych przypominamy wspomnienia zmarłej 12 lutego Xymeny Zaniewskiej-Chwedczuk - autorki wielu scenografii teatralnych, filmowych, operowych i telewizyjnych.
rozwiń zwiń