Skalpel: piękno jest nieco zapomnianą dziś wartością w muzyce

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2014 14:00
O tym, jak sprawić, by muzyka klasyczna zyskała nowe, ciekawe, elektroniczne oblicze opowiadał w Dwójce Igor Pudło, muzyk duetu Skalpel, który w Londynie podczas przeglądu kina polskiego wykona remiksy utworów Witolda Lutosławskiego oraz Andrzeja Panufnika.
Audio
  • Igor Pudło z zespołu Skalpel o pasji tworzenia muzyki i "współpracy" z Krzysztofem Pendereckim. O XII Festiwalu Polskiego Filmu "Kinoteka" opowiada Adriana Prodeus (Dwójka/Pop-południe)
  • Jakub Woynarowski o twórczości Terry’ego Gilliama (Dwójka/Pop-południe)
  • Rozmowa z Jagodą Engelbrecht o wystawie Davida Bowiego w berlińskim Martin-Gropius Museum 4. (Dwójka/Pop-południe)
Skalpel opowiada o najnowszej płycie Transit i o planach koncertowych na przyszłość
Skalpel opowiada o najnowszej płycie "Transit" i o planach koncertowych na przyszłość Foto: materiały promocyjne

Jak sprawić, by muzyka klasyczna stała się naprawdę popularna? Na to pytanie odpowiedź znają muzycy zespołu Skalpel, czyli duet dwóch DJ-ów i producentów muzycznych: Igor Pudło i Marcin Cichy. Formacja do swoich kompozycji wykorzystuje polski jazz z lat 60. i 70., nadając mu nowe, elektroniczne brzmienie. Ostatnio muzycy na swój sposób interpretują także dzieła wybitnych kompozytorów muzyki klasycznej, m.in. Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika. – Tłumaczymy je sobie na swój sposób, oswajamy je. Te światy stają się naszymi światami – mówi muzyk. – Nie mamy programu, dzięki któremu wybieralibyśmy, na jakie dźwięki jesteśmy otwarci, a na jakie nie. Wyboru dokonujemy zawsze bardzo intuicyjnie. Chodzi o to, by zabrać siebie i słuchacza w jakąś muzyczną podróż.

Zobacz także: serwis specjalny poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu <<<

Przez brytyjski tygodnik "New Musical Express" artyści uznani zostali za jeden z najbardziej oryginalnych europejskich zespołów, a w Polsce w 2006 r. wyróżniono ich Paszportem Polityki. Niedawno, po dziewięciu latach ciszy, światło dzienne ujrzała ich płyta pt. "Simple".

Muzycy wystąpią niebawem w Londynie podczas trwającego tam XII Festiwalu Polskiego Filmu "Kinoteka". Ich koncert uświetni premierę filmu "Kwartet smyczkowy" braci Quay. Jak przyznaje Igor Pudło w rozmowie z Martą Strzelecką najbardziej fascynujące w samplowaniu i remiksowaniu utworów wybitnych klasycznych kompozytorów, jest "odkrywanie różnych muzycznych światów, które dotychczas były nieznane". – Najlepiej czuję się podczas pracy z utworami Krzysztofa Pendereckiego, w którego twórczości, zwłaszcza z wczesnego okresu, fascynują mnie radykalizm i ciekawe odkrycia sonorystyczne. A Marcin, który lubi bardziej pejzaże ambientowe – ceni twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego.

Obu muzyków pociąga praca nad utworami Andrzeja Panufnika ze względu na, jak powiedział Pudło, zapomnianą dziś nieco wartość w muzyce, jaką jest piękno. – Jego twórczość nie prowokuje do posunięć radykalnych, a łatwo daje się oswajać, daje poczucie bezpieczeństwa – przyznał muzyk w audycji "Pop-południe".

***

W audycji rozmawialiśmy także o kinie Terry'ego Gilliama w związku z jego nowym filmem - "Teorią wszystkiego", opowieścią o geniuszu komputerowym, którego celem jest odkrycie sensu ludzkiej egzystencji. Jego twórczość przybliżył nam Jakub Woynarowski - współautor książki "Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama".

Czytaj także: Rok Andrzeja Panufnika <<<

A na zakończenie audycji spotkliśmy się także z Jagodą Engelbrecht, która opowiedziała nam o wystawie Davida Bowiego w berlińskim Martin-Gropius Museum 4.

(kd/mc)

Czytaj także

Urszula Dudziak: mam dystans do siebie i świata

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2013 14:08
Właśnie światło dzienne ujrzała jej nowa płyta pt. "Wszystko gra". - To piękne dwa słowa, które pomagają w życiu - mówi Urszula Dudziak, legenda polskiej sceny jazzowej. - Jeśli podchodzi się do życia z tak pozytywnym nastawieniem, samo układa się właściwie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wokalistka jazzowa Grażyna Auguścik: muzyka jest terapią

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2013 11:33
- W tym roku odczułam to na własnej skórze fizycznie - przyznała w reportażu Hanny Bogoryja-Zakrzewskiej wokalistka jazzowa Grażyna Auguścik, która w wypadku straciła męża.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Renato Rivolta: radiowa orkiestra powiedziała mi, jak grać Panufnika

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2014 18:00
- Andrzej Panufnik nie był, w przeciwieństwie do Witolda Lutosławskiego, kompozytorem "intelektualnym", podążającymi za europejskimi tendencjami awangardowymi. Mimo to wypracował własny, oryginalny styl - mówił włoski dyrygent, zapraszając na kolejny koncert festiwalu "Łańcuch XI".
rozwiń zwiń