Karol Samsel: "Krakus" to postromantyczny rozrachunek Norwida z zaprzeszłą epoką

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 17:30
- "Krakus" to przede wszystkim tragedia, mająca uwiadomić historyczna fatalność. To postromantyczny rozrachunek Norwida z zaprzeszłą już epoką, rodzaj śmiałego, zamaszystego myślenia - mówił w Dwójce dr hab. Karol Samsel, poeta i norwidolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
Nagranie słuchowiska Krakus. Na zdjęciu: Jędrzej Hycnar, Dariusz Błaszczyk, Joanna Żbikowska
Nagranie słuchowiska "Krakus". Na zdjęciu: Jędrzej Hycnar, Dariusz Błaszczyk, Joanna ŻbikowskaFoto: Kusiński Wojciech/PR2

Krakus 1200.jpg
"Krakus" Norwida w radiowej adaptacji. Premiera w niedzielę

Posłuchaj
05:00 O wszystkim z kultura 22.05.2021 słuchowisko Krakus wg. Norwida.mp3 Prof. Kazimierz Braun i dr hab. Karol Samsel o dramaturgii Norwida (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

W Niedzielę (23.05) odbędzie się premiera słuchowiska dramatu Cypriana Kamila Norwida "Krakus" w reżyserii Dariusz Błaszczyka. W roku Cypriana Kamila Norwida zaproszeni do audycji goście, wybitni znawcy życia i twórczości poety, rozmawiali o jego dramaturgii i o tym, jak zmieniała się na przestrzeni lat i czym wyróżniała się na tle dramatów innych autorów romantycznych.

- Norwid najpierw był pod bardzo silnym wpływem romantyzmu i pierwsze jego utwory dramatyczne, to są trzy misteria: "Wanda", "Krakus" i "Zwolon", napisane w latach 40. XIX wieku - opowiadał prof. Kazimierz Braun z Buffalo University w USA. - Później odszedł od dramaturgii, pisał tylko małe sztuki, miniatury dramatyczne, by po powrocie z wielkiej podróży do Ameryki poprzez Anglię wrócić do dramaturgii w latach 60. i 70. XIX wieku - dodał.

Zobacz także:


Kazimierz Braun zwrócił uwagę na trzy tradycje u Norwida. - Mówiąc o jego trzech misteriach, a "Krakus" jest jednym z nich, trzeba powiedzieć, że to jest misteryjna tradycja teatru religijnego, Poeta bardzo konkretnie porównuje ofiarę tytułowego bohatera do ofiary Chrystusa. Druga to tradycja romantyczna, ponieważ Norwid naczytał się romantyków i znał to, co napisali jego wielcy poprzedniku.

- O Słowackim miał cykl znakomitych wykładów, bardzo głęboko wchodzących w mechanizmy twórcze Słowackiego. I był pod wpływem romantyzmu i luźnych struktur dramaturgicznych, charakterystycznych dla dramatu romantycznego. A trzecia tradycja, to tradycja Szekspirowska. Norwid bardzo wczytywał się w Szekspira - dodał gość audycji.

- Norwid jest tym polskim widmem Szekspira. Przekładał "Hamleta", ale również fragmenty z "Juliusza Cezara" - opowiadał Karol Samsel i przyznał, że wielki angielski poeta towarzyszył wielkiemu polskiemu poecie w sposób nieustający. - Jest dla niego bardzo istotnym odniesieniem i pozwala mu też zrozumieć chrześcijaństwo.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: prof. Kazimierz Braun (reżyser teatralny, pisarz), dr hab. Karol Samsel (poeta, norwidolog)

Data emisji: 21.05.2021

Godzina emisji: 17.30

mw

Czytaj także

Cyprian Kamil Norwid - czwarty wieszcz narodowy

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2021 05:50
- Nie skończył formalnej edukacji, przeszedł tylko przez nauczanie domowe. Był bardzo pracowitym samoukiem. Miał rozległe zainteresowania i głęboką wiedzę na różne tematy - mówił o poecie prof. literatury Andrzej Fabianowski w audycji Polskie Radia z 2004 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prof. Ewa Hoffman-Piotrowska: Norwid był poetą miasta

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 21:30
- Cyprian Kamil Norwid czyni miasto przedmiotem swojej refleksji. Ono również staje się naturalnym miejscem kształtowania jego osobowości i doświadczeń i – jak mawiała prof. Zofia Stefanowska – Norwid w swojej twórczości przedstawia zurbanizowaną wizję miasta - mówiła w Dwójce prof. Ewa Hoffmann-Piotrowska.
rozwiń zwiń