"Wzór fortepianu Chopina znaleźliśmy na Ukrainie"

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2018 12:00
- Pomysł zbudowania kopii fortepianu Buchholtza z 1825 roku pojawił się osiem lat temu, w roku Chopinowskim. Rozpoczęliśmy poszukiwania odpowiedniego instrumentu i znaleźliśmy go w Krzemieńcu na Ukrainie. Był w fatalnym stanie – mówił w Dwójce Paul McNulty, budowniczy kopii fortepianu Chopina.
Audio
  • Fortepian Buchholtza. O kopii instrumentu Chopina przed specjalnym koncertem (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Fortepian Buchholtza
Fortepian BuchholtzaFoto: Wojciech Grzędziński/NIFC

Polskie Radio Chopin .jpg
Polskie Radio Chopin

17 marca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się pierwsza prezentacja kopii fortepianu firmy Buchholtz – warszawskiego instrumentu Chopina. Ten wyjątkowy koncert będzie transmitować radiowa Dwójka. W "Spotkaniach po zmroku" rozmawialiśmy m.in. o tym, jak wyglądał proces powstawania kopii instrumentu.

- Gdy dotarliśmy do miejsca, w którym go przechowywano, czyli niewielkiego muzeum, odkryliśmy, że jest on w bardzo złym stanie, nienadającym się zupełnie do grania.  Miało to jednak swoje zalety. Osoby, które próbowały nieudolnie naprawić instrument, pozostawiły w jego płycie głębokie dziury, poprzez które – dzięki specjalnemu urządzeniu – byłem w stanie dokładnie zbadać jego budowę. Bez tych bardzo szczegółowych informacji nie mógłbym w ogóle przystąpić do budowy rzetelnej kopii - opowiadał Paul McNulty.


Fortepian BuchholtzaFortepian Buchholtza

W przypadku budowy kopii, niezwykle istotna jest wierność projektowi budowniczego oryginału. Paul McNulty stwierdził, że w Krzemieńcu, nie tylko mógł prześledzić budowę całego instrumentu, ale także zbadać z ogromną dokładnością mechanizm młoteczkowy i jego geometrię, proporcje, grubość strun, rozmiar klawiszy i system pedałów. - Każdy szczegół dokładnie sfotografowałem, miałem również możliwość wykonania prostych szkiców, które później bardzo przydały mi się w pracy. Rysowanie dokładnego szkicu fortepianu ukończyłem w maju 2017 roku i przez całe lato pracowałem nad budową instrumentu. Całość ukończyłem w listopadzie - opowiadał Paul McNulty.

Czym charakteryzowały się instrumenty Buchholtza stworzone w czasach Chopina? Jak się gra na nich dziś i dlaczego zagrana na nich muzyka Chopina brzmi wyjątkowo? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Monika Zając

Goście: Paul McNulty (budowniczy kopii fortepianu), Stanisław Leszczyński (wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i pomysłodawca przedsięwzięcia), prof. Beniamin Vogel (muzykolog, wybitny specjalista od dawnych fortepianów, współuczestniczący w procesie powstawania instrumentu), Krzysztof Książek (młody pianista, który w sobotę po raz pierwszy publicznie zagra na fortepianie podczas koncertu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej).

Data emisji: 14.03.2018

Godzina emisji: 21.30

mko/jp

Czytaj także

Zapomniany urok przodków fortepianu

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2018 13:22
- W przypadku żadnego instrumentu tak bardzo nie wierzono w postep, jak w przypadku fortepianów - mówił Andrzej Sułek w audycji poświęconej pierwszym próbom przywrócenia dawnych instrumentów klawiszowych wykonawstwu koncertowemu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Julien Brocal i preludia Chopina

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2018 11:53
W audycji przedstawiliśmy album młodego francuskiego pianisty Juliena Brocala, absolwenta paryskiej Ecole Normale de Musique Alfred Cortot.
rozwiń zwiń