X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Zapomniany urok przodków fortepianu

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2018 13:22
- W przypadku żadnego instrumentu tak bardzo nie wierzono w postep, jak w przypadku fortepianów - mówił Andrzej Sułek w audycji poświęconej pierwszym próbom przywrócenia dawnych instrumentów klawiszowych wykonawstwu koncertowemu.
Audio
  • Zapomniany urok przodków fortepianu (Fortepianiści/Dwójka)
Wanda Landowska
Wanda LandowskaFoto: PAP

five -  fortepiany historyczne 1200.JPG
Sto lat niepodległości z Chopinem na starym fortepianie

Pianista podkreślił, że w języku polskim nie ma sprecyzowanej formy na nazwanie instrumentu, który fortepianem jeszcze nie jest, ale który pod wieloma względami już go przypomina. - Mówi się instrument historyczny, ale to określenie opisowe, trochę mało zręczne, bo jak nazwać osobę, która gra na takim instrumencie: pianista historyczny?

Andrzej Sułek na użytek swojego cyklu ukuł nazwę fortepianiści. Pretekstem do przywoływania dziejów protoplastów fortepianu jest I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, który odbędzie się w dniach 2-14 września w Warszawie. W pierwszej audycji Andrzej Sułek wyjaśniał, dlaczego na wiele lat porzucono granie na instrumentach klawiszowych z minionych epok, a krytycy wręcz nawoływali, by dawny repertuar grać na nowoczesnych fortepianach.

Prowadzący przypomniał też Wandę Landowską, która dokonała wyłomu w myśleniu o dawnym instrumentarium klawiszowym oraz Isoldę Alghrim - autriacką klawesynistkę, która należała do pionierów nurtu autentycznego i wykorzystywała fortepiany epoki klasycyzmu podczas swych koncertów w Wiedniu już w latach 30. Była też mowa o sporach i sprzeciwach, jakie wzbudzały te próby. Zabrzmiały opinie m.in. Ralpha Kirkpatricka i Krystiana Zimermana.

W warstwie muzycznej nie zabrakło muzycznych rarytasów - m.in. nagrania Krikpatricka na historycznym fortepianie, wczesnych rejestracji Paula Badury-Skody i Jörga Demusa, fragmentów Muskalisches Opfer Bacha z NRD-owskiego nagrania na dawnych instrumentach (Das Leipziger Bach-Collegium, ETERNA EDITION) polskich prób z fortepianem Chopina - nagrania Raula Koczalskiego i Zbigniewa Drzewieckiego.

***

Tytuł audycji: Fortepianiści

Prowadzi: Andrzej Sułek

Data emisji: 5.03.2018

Godzina emisji: 19.30

bch/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak Robert Levin zacerował "Requiem" Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2018 11:43
- Moim celem było usunąć plamy z koszuli i zaszyć rozdarcia w spodniach tak, by naprawić całe to ubranie - tłumaczył w Dwójce amerykański pianista, o którym mówi się, że wniknął do umysłu Mozarta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kaja Draksler: improwizacja wymaga dobrego warsztatu kompozytorskiego

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2018 15:35
- Co do swobodnej improwizacji, uważam, trzeba mieć niezły warsztat kompozytorski, żeby grać ją dobrze. W muzyce improwizowanej chodzi przecież o formę, strukturę, brzmienie, orkiestrację, myślenie o czasie. O tym wszystkim musisz decydować, grając, więc jest to komponowanie tu i teraz - mówiła muzyczka i kompozytorka jazzowa Kaja Draksler.
rozwiń zwiń