REKLAMA

Afrykańska inwazja muzyczna na Japonię

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2018 08:00
Jak Japońscy muzycy zareagowali na eksplozję popularności muzyki afrykańskiej w latach 80.? O tym opowiadał w Dwójce Krzysztof Dziuba.
Audio
  • Afrykańska inwazja muzyczna na Japonię (Letnia noc/Dwójka)
Okładka płyty: Yasuaki Shimizu Aduna, wyd. Victor Musical Industries 1989
Okładka płyty: Yasuaki Shimizu "Aduna", wyd. Victor Musical Industries 1989Foto: mat. prom.

vjazz-8-japan_1200.jpg
Jazz "Made in Japan"

Lata 80. W czasach szalejącej nowej fali i synthpopu prawdziwą eksplozję popularności na gruncie muzyki rozrywkowej przeżywa nurt world music. Rodzi się WOMAD i szereg innych wydarzeń skupiających się na prezentacji muzyki świata. Szczególne miejsce zajmuje Afryka, którą zauroczeni są m.in. Peter Gabriel, Paul Simon, Brian Eno i David Byrne. Zachodni słuchacze odkrywają Youssou N'Doura i wielu innych afrykańskich artystów. Listy przebojów podbija "Graceland" Paula Simona...

To historia znana nam doskonale – historia widziana z perspektywy Zachodu. A jak było w Japonii? Jak tamtejsi muzycy i tamtejszy rynek muzyczny przyjęli afrykańską inwazję? O tym opowiadaliśmy w "Letniej nocy".

W programie niesamowity (powracający jak bumerang w moich nocnych audycjach) zespół Geinoh Yamashirogumi, MKWAJU Ensemble, którego album "KI-Motion" wznowiła właśnie niezawodna niezależna oficyna WRWTFWW oraz Yasuaki Shimizu – jeden z artystów tegorocznego OFF Festivalu.

Lista utworów:

  1. Mkwaju Ensemble – Mkwaju [„Mkwaju“, Better Days 1981, słuchaliśmy: CD Better Days 2018]
  2. Geinoh Yamashirogumi – Eruko [„Africa Genjoh“, Invitation 1982, słuchaliśmy: CD Invitation 1994]
  3. Geinoh Yamashirogumi – Ahwach [„Africa Genjoh“, Invitation 1982, słuchaliśmy: CD Invitation 1994]
  4. Geinoh Yamashirogumi – Agba’a [„Africa Genjoh“, Invitation 1982, słuchaliśmy: CD Invitation 1994]
  5. Geinoh Yamashirogumi – Doll’s Polyphony [„Akira Symphonic Suite“, Invitation 1988, słuchaliśmy: Milan 2017]
  6. Yasuaki Shimizu – Mamawasotode [LP „(Re) Subliminal“, HMV Record Shop 2018]
  7. Yasuaki Shimizu – Tsuzuraori No Onna [LP „(Re) Subliminal“, HMV Record Shop 2018]
  8. Yasuaki Shimizu – Aduna [CD „Aduna“, Victor Musical Industries 1989]
  9. Yasuaki Shimizu – Washing Brain Machine [CD „Aduna“, Victor Musical Industries 1989]
  10. Yasuaki Shimizu – Tamare-Tamare (Chee Shimizu Re-Edit) [LP „(Re) Subliminal“, HMV Record Shop 2018]
  11. Ryuichi Sakamoto – Riot in Lagos [LP „B-2 Unit“, Alfa Records 1980]
  12. Mkwaju Ensemble – Wood Dance [„KI-Motion“, Better Days 1981, słuchaliśmy CD Better Days 2018]
  13. Harumi Miyako – Ara Mitetanone [7“ „Ara Mitetanone“, Columbia 1966]
  14. Mkwaju Ensemble – Tira-Rin [„Mkwaju“, Better Days 1981, słuchaliśmy: CD Better Days 2018]
  15. Joe Hisaishi – Kaze no Torimichi [„Tonari No Totoro“, Animage 1987, słuchaliśmy CD „My Neighbour Totoro Original Soundtrack“, Wasabi Records 2012]
  16. Mkwaju Ensemble – KI-Motion [„KI-Motion“, Better Days 1981, słuchaliśmy CD Better Days 2018]
  17. Mkwaju Ensemble – Hot Air [„KI-Motion“, Better Days 1981, słuchaliśmy CD Better Days 2018]
  18. Mkwaju Ensemble – Zindo Zindo [„KI-Motion“, Better Days 1981, słuchaliśmy CD Better Days 2018]

***

Tytuł audycji: Letnia noc

Prowadzili: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 25.06.2018

Godzina emisji: 23.00

bch

Czytaj także

Zakir Hussain: po narodzinach tata wyśpiewał mi rytm

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2015 08:00
O tym, dlaczego nie został gwiazdą rocka, oraz o rytmicznych różnicach między Indiami a Zachodem gwiazda EtnoKrakowa - Zakir Hussain opowiadał w Dwójce.
rozwiń zwiń