Tragiczna miłość Kleopatry według Masseneta

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2015 15:00
Przedstawiamy mniej znaną operę francuskiego mistrza gatunku, której bohaterką jest ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu.
Guido Cagnacci  Samobójstwo Kleopatry. Żaden artysta nie odmieni tragicznego przeznaczenie egipskiej królowej
Guido Cagnacci – Samobójstwo Kleopatry. Żaden artysta nie odmieni tragicznego przeznaczenie egipskiej królowejFoto: domena publiczna

Jules Massenet, syn fabrykanta, absolwent paryskiego Konserwatorium i uczeń Liszta jest ceniony przede wszystkim właśnie jako autor oper. Do jego najbardziej znanych dzieł scenicznych, opartych w większości na wielkich tekstach światowej literatury, należą "Manon", "Cyd", "Esclarmonda", "Thaïs", "Kuglarz Madonny" i "Don Kichot".

Opera "Kleopatra", wystawiona już po śmierci kompozytora, należy do rzadziej granych utworów Masseneta. My przedstawimy historię tragicznej miłości egipskiej królowej i Marka Antoniusza w zeszłorocznej realizacji w Paryżu.

***

Program:

Jules Massenet Kleopatra, opera w czterech aktach

Wyk. Sophie Koch - mezzosopran (Kleopatra), Frédéric Goncalves - baryton (Marek Antoniusz), Cassandre Berthon - sopran (Oktawia), Benjamin Bernheim - tenor (Spakos); Chór Opery Paryskiej i Mulhouse Symphony Orchestra, dyr. Michel Plasson

Na retransmisję z Paryżu w "Wieczorze operowym" - w sobotę (14.03) w godz. 19.00-22.15 - zaprasza, jak zwykle, Aleksander Laskowski.

mm/bch

Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera dziś – kicz czy żywe doświadczenie sztuki?

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2015 12:00
Tu wszystko zdaje się wyolbrzymione, ckliwe, jakby "wyjęte" z realności i "włożone" w przestrzeń całkowicie sztuczną. Czy opera to martwa sztuka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polska obywatelska z oświeceniowego musicalu

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2015 12:00
- Pod płaszczykiem komedii erotycznej libretto Bogusławskiego przemyca zaskakująco nowoczesną utopię - mówił Jarosław Kilian, reżyser "Cudu albo Krakowiaków i Górali" w Operze Narodowej.
rozwiń zwiń