Czy nauka da nam nieśmiertelność?

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2019 12:34
- Pragnienie nieśmiertelności nie jest już definiowanie tylko jako marzenie, ale cel absolutnie realny - mówił w Dwójce Jan Maciejewski, publicysta. Czy w takim jesteśmy coraz bliżej, by to marzenie spełnić?
Audio
  • Jan Maciejewski i Jacek Wojtysiak o tym, czy nauka jest w stanie dać nam nieśmiertelność (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Quick Shot

Jan Maciejewski podkreślił, że wizja nieśmiertelności nie jest już tylko pomysłem technologicznym, ale pewną ideą filozoficzną, czy nawet duchową. - Osiąganie tego celu możemy podzielić na dwa etapy. Pierwszy jest osiągany za pomocą medycyny - my już na tę drogę nieśmiertelności wkroczyliśmy. Kluczowym etapem jednak będzie chwila, gdy ludzki mózg zostanie zmapowany przez komputery, a jego treść zostanie zapisana na twardych dyskach. Powstanie coś, co w żargonie naukowym jest nazywane silną sztuczną inteligencją, czyli połączeniem sił biologicznych, wrażliwości i tych nieprawdopodobnych mocy przeliczeniowych, jakie oferuje technologia - mówił publicysta.

Prof. Jacek Wojtysiak z wydziału filozofii KUL zaznaczył, że marzenia o nieśmiertelności leżą w naturze ludzkiej, wobec czego pojawiały się od zawsze. Istnieją jednak dwie koncepcje filozoficzne jej osiągnięcia. Pierwsza polega na znalezieniu w świecie fizycznym jakiegoś "eliksiru młodości". Druga natomiast mówi, że w świecie materialnym wszystko jest skończone, więc szansa na nieśmiertelność istnieje poza tym światem – i jest to droga religii.

Czy zatem koncepcja naukowej nieśmiertelności to tylko nowe ubrania starego mitu, myślenia magicznego? Czy może tym razem jesteśmy coraz bliżej spełnienia swoich pragnień? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Michał Szułdrzyński

Data emisji: 31.10.2019

Godzina emisji: 17.30

am

Czytaj także

Clotaire Rapaille, kod kulturowy i reklama

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2019 17:58
- Dobra reklama odpowiada na nasze pragnienia odwzorowujące zachowania kulturowe. Jest koniecznością w świecie, którego społeczeństwa opierają swoje funkcjonowanie na handlu. Reklama jest opowieścią o produkcie, który z określonych powodów dobrze się kojarzy i ma to związek z tym, jak konsument został wychowany - mówił w Dwójce Konstanty Przybora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak żyć dobrze z Internetem?

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2019 17:30
- My, jako postindustrialna cywilizacja, jesteśmy jak Grześ z bajki, który szedł przez wieś, a za nim wysypywał się piasek. I ten piasek to nasze dane - mówił w audycji Grzegorz Lewicki, filozof i politolog.
rozwiń zwiń