Tomasz Ciesielski: w spektaklu "Odyseja" można uczestniczyć na różne sposoby

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 12:35
- Gdy zainteresowaliśmy się "Odyseją", wówczas chcieliśmy przyjrzeć się, na ile topos podróżnika, takiego homo viatora, jest wciąż żywy i na ile podróże wciąż wiążą się z życiową transformacją - mówił w Dwójce choreograf i badacz tańca Tomasz Ciesielski o spektaklu Teatru Nowszego "Odyseja".
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Posłuchaj
12:50 Poranek Dwójki 1.06.2021 Odyseja.mp3 Tomasz Ciesielski o spektaklu "Odyseja" (Poranek Dwójki)

Niżyński 663.jpg
Wacław Niżyński. Nowe oblicze baletu

Od 4 do 15 czerwca będzie można wyruszyć w podróż razem z tancerzami Teatru Nowszego. Artyści bowiem przedstawią swój spektakl "Odyseja" na dworcach PKP w Pile, Bydgoszczy, Koszalinie, Szczecinie, Słupsku i Toruniu. Jak podkreślił choreograf Tomasz Ciesielski, performans jest przywołaniem motywu homerowskiej podróży Odyseusza.

Interesowało nas, na ile podróże, które przecież mogą być ogromne, wciąż przynoszą nam zmiany i życiowe transformacje. Zastanawiało nas, czy są tylko po to, by pochwalić się pięknymi zdjęciami. Pandemia nas pokierowała ku poszukiwaniu tej podróży wewnętrznej, a nawet momentu, w którym ona dopiero się zaczyna. Za każdym razem, gdy wiemy, że czeka nas jakaś wielka życiowa podróż, to wahamy się, cofamy, przygotowujemy się. I właśnie te momenty staraliśmy się uchwycić w spektaklu - mówił gość audycji.

Czytaj też:

- Starożytni Grecy nie mówili o odwadze, ale o męstwie. Pisali o tym jako o gotowości na zrobienie kroku w nieznane. I Odyseusz był dokładnie w tej samej sytuacji. On wiedział, że musi wyruszyć i że nikt inny nie może tego zrobić. Nie mógł jednak przewidzieć, co się wydarzy i właśnie na tym polegało jego męstwo - dodał Tomasz Ciesielski.

Choreograf zdradził również, jak wyglądają przygotowania do każdego ze spektakli. Oprócz każdorazowej zgody od Polskich Linii Kolejowych i dostosowania się do przepisów bezpieczeństwa, tak naprawdę muszą od nowa stwarzać spektakl. A więc widzowie za każdym razem mogą oglądać nowe wydarzenie. - Struktura choreografii jest taka sama, ale musimy ją adaptować do przestrzeni, która jest dostępna.

- Najistotniejsza dla nas część widowni to ta, która dysponuje zestawami słuchawkowymi – takimi, z jakich korzysta się na wycieczkach z przewodnikiem. Widz może usłyszeć wówczas dokładnie taką samą ścieżkę dźwiękową, którą słyszą wykonawcy. Uczestniczą wtedy w najbardziej intymnej relacji - mówił Tomasz Ciesielski.

["Odyseja" spektakl Tomka Ciesielskiego II trailer. Źródło: YouTube Tomasz Ciesielski]

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Tomasz Ciesielski (choreograf, performer, badacz tańca)

Data emisji: 1.06.2021

Godzina emisji: 9.30

am

Czytaj także

"ONKO". Fenomen chorującego ciała

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2021 19:15
- Rak jest chorobą bardzo rozpowszechnioną. Chyba ze strachu wytwarzamy ogromny dystans do tej choroby, trochę chowamy głowę w piasek - mówiła o premierowym spektaklu TR Warszawa reżyserka Weronika Szczawińska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Grzegorz Bral: wracam na deski teatru bez pośpiechu

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2021 20:00
- Nie mogę powiedzieć, że to był zły rok. To był czas refleksji. Nie mogliśmy grać, straciliśmy wiele wyjazdów zagranicznych, ale dzięki temu nastąpiło zatrzymanie i pojawiły się pewne pytania. Mam wrażenie, że nie zmarnowałem tego roku - mówił Grzegorz Bral, reżyser teatralny, twórca Teatru Pieśń Kozła i Brave Festival.