"Don Giovanni". Motyw śmierci i winy w inscenizacji Ryszarda Peryta

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2021 11:09
- Libretto Lorenzo da Ponte zaczyna się od śmierci Komandora, a kończy na pochłonięciu przez piekło Don Giovanniego, czyli zabójcy. Jest to więc motyw bardzo uniwersalny, związany z ludzką kondycją, ale jednocześnie interesujący z tego względu, że widzimy tu silny wymiar moralistyczny. To wystawienie dokonane przez Peryta miało właściwie formę operowego moralitetu - mówił w Dwójce dr Patryk Kencki.
Don Giovanni w Polskiej Operze Królewskiej
"Don Giovanni" w Polskiej Operze KrólewskiejFoto: materiały prom.

reflektor scena opera 1200.jpg
Mikołaj Bońkowski: to nie jest zwykła inscenizacja, to operowe efekciarstwo

W cotygodniowym cyklu "Poranka Dwójki" tym razem rozmawialiśmy o klasyce operowej, o przedstawieniu zajmującym istotne miejsce w repertuarze najważniejszych światowych teatrów operowych - "Don Giovannim" w reżyserii Ryszarda Peryta w Polskiej Operze Królewskiej.


Posłuchaj
06:55 Poranek Dwójki 12.08.2021 kencki.mp3 Patryk Kencki o "Don Giovannim" w reżyserii Ryszarda Peryta w Polskiej Operze Królewskiej (Poranek Dwójki) 

Premiera spektaklu odbyła się w 2018 roku, a więc niedługo po rozpoczęciu działalności przez Polską Operę Królewską. Jak zwracał uwagę dr Patryk Kencki, zgodnie z tekstem oryginału Ryszard Peryt w swej inscenizacji chętnie nawiązywał do chrześcijańskiej wizji świata. - Te wszystkie odniesienia religijne, ponadnaturalne, związane ze światem nadprzyrodzonym były dla niego ogromnie ważne - mówił.

"Odważny i oryginalny twórca"

Dr Patryk Kencki uznał spektakl w Polskiej Operze Królewskiej za bardzo udany. - Ryszard Peryt był artystą niezwykle odważnym, umiejącym wprost nawiązywać do sfery sacrum, a jednocześnie był artystą oryginalnym. W dzisiejszych czasach bowiem rzadko kiedy zdarza się, żeby taki temat, który ma silne podłoże religijne, był jednocześnie wybitnym teatrem artystycznym - podkreślał.

Warszawską inscenizację "Don Giovanniego" gość Dwójki uznał wręcz za "niezwykłe przeżycie dla operomanów". - Po latach powróciliśmy do nurtu artystycznego, tworzonego przez Ryszarda Peryta jeszcze wcześniej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Tam jego najbliższym współpracownikiem był scenograf Andrzej Sadowski. A w tej inscenizacji kostiumy, niezwykle piękne i symboliczne, zaprojektowała Marlena Skoneczko, która była uczennicą Andrzeja Sadowskiego - tłumaczył.

Dr Patryk Kencki mówił w audycji również o tym, czy mimo śmierci Ryszarda Peryta (1947-2019) jego artystyczna wizja jest w Polskiej Operze Królewskiej kontynuowana.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: dr Patryk Kencki (Instytut Sztuki PAN)

Data emisji: 12.08.2021

Godzina emisji: 8.35

pg

Czytaj także

Opera "Cardillac". Tomasz Konieczny: to thriller z przymrużeniem oka

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2021 11:50
- Myślę, że słowo klucz w określeniu tej opery to cyberpunk. Postacie są z jednej strony blisko środowisk punkowych, a z drugiej hakerów. Mamy w tej produkcji dużo technologii. Audio, wideo, światła – to wszystko jest podporządkowane gatunkowi cyberpunk, z bardzo dużą dbałością o szczegóły - mówił w Dwójce Tomasz Konieczny o operze Paula Hindemitha "Cardillac" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy z drugim miejscem na prestiżowym konkursie RingAward. "Dzieło operowe musi reagować na nasze czasy"

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 22:00
- To najważniejszy konkurs w dziedzinie reżyserii operowej, jest organizowany od 25 lat, a w jury zasiada 17 osób kierujących instytucjami operowymi na całym świecie - mówili na antenie Dwójki Krystian Lada i Natalia Kitamikado, laureaci prestiżowego konkursu RingAward w austriackim Grazu.
rozwiń zwiń