"Skowyt" Ginsberga w Teatrze Żydowskim. W połowie oryginał, w połowie adaptacja

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2025 13:48
- Przygotowując się do pracy nad tym spektaklem, czytałem jego listy i zauważyłem, że sytuacja, z którą się spotykał, jest bardzo podobna do tej obecnej. Radykalizujący się rząd prawicy, ruchy neofaszystowskie, wojny... Wszystkie te rzeczy działy się w momencie, gdy Allen Ginsberg stawał się twarzą ruchu bitnickiego/ hipisowskiego - mówił w Dwójce Kamil Białaszek, reżyser spektaklu "Skowyt".
Skowyt to najsłynniejsze dzieło w dorobku Allena Ginsberga
"Skowyt" to najsłynniejsze dzieło w dorobku Allena GinsbergaFoto: Photo Researchers/East News

>>>Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj rozmowy z twórcami spektaklu "Skowyt"

Określany jest jako najdonioślejszy głos protestu amerykańskiej kontrkultury. Wydany w 1956 roku do dzisiaj obnaża pragnienia i zaślepienia tzw. społeczeństwa konsumpcyjnego, zderzając je z często nieuświadamianą siłą sztuki. Nade wszystko jednak "Skowyt" jest opowieścią o outsiderach.

Ostry jak Ginsberg

- Operujemy nie tylko tekstem poematu, ale także adaptacją, którą napisałem wokół niego. Starałem się wprowadzać proporcje 50 na 50. Jest to generalnie taka złota proporcja, do której się stosuję od mojego poprzedniego spektaklu pt. "Pan Tadeusz" w Teatrze Polskim. W oryginale ta struktura nie rozkłada się równomiernie. Pierwsza część jest znacznie bardziej pojemna, bardziej rozbudowana od pozostałych. Udało się nam oprzeć na niej całą fabułę adaptacyjną i podzielić ją na części po to, żeby dzisiaj była bardziej przyswajalna - tłumaczył Kamil Białaszek.

Czytaj także:

Autorem muzyki do spektaklu przygotowywanego w Teatrze Żydowskim w Warszawie jest Dominik Strychalski. - Z jednej strony zasysamy naszego odbiorcę jakimiś przestrzeniami, które odnoszą się do poematu Ginsberga. Przestrzenią narkotykową, wizyjną, ale też reaktywną. Ja tak to przynajmniej odbieram, że "Skowyt" momentami jest bardzo ostry w wymowie. Muzyka jest też elementem, który ma sprawnie przenieść nas z jednego miejsca w drugie; bo Kamil stworzył taką adaptację, która dość mocno skacze w akcji - opowiadał muzyk, performer i kompozytor.

Premierowo-dyplomowy "Skowyt" 

Premiera "Skowytu" w najbliższy piątek, 20 czerwca, o godz. 19.00. Będzie to przedstawienie dyplomowe Kamila Białaszka, studenta reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie (rocznik 2000).

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Goście: Kamil Białaszek (reżyser spektaklu "Skowyt"), Dominik Strychalski (autor muzyki)

Data emisji: 17.06.2025

Godz. emisji: 8.35

pg/k

Czytaj także

Bitnicy - w kontrze do konsumpcyjnej Ameryki

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2014 16:20
Jack Kerouac, Allen Ginsberg, Jim Morrison - to tylko część wybitnych twórców utożsamianych z nurtem Beat Generation, czyli bitników. Powstali w latach 50., propagując idee anarchistycznego indywidualizmu, nonkonformizmu.
rozwiń zwiń