X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Caravaggio, św. Paweł i koń, który ukradł show

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2016 14:23
W audycji "Jest taki obraz" mówiliśmy o wzbudzającym kontrowersje w XVII wieku płótnie pt. "Nawrócenie świętego Pawła".
Audio
  • Audycja o obrazie Caravaggia pt. "Nawrócenie świętego Pawła" (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Caravaggia  pt. Nawrócenie św. Pawła (w drodze do Damaszku)
Fragment obrazu Caravaggia pt. "Nawrócenie św. Pawła (w drodze do Damaszku)"Foto: Wikimedia/domena publiczna

"Nawrócenie św. Pawła (w drodze do Damaszku)" namalował Michelangelo Merisi da Caravaggio w latach 1600-1601. To arcydzieło znajduje się w kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie. Prześladujący chrześcijan Szaweł z Tarsu jechał do Damaszku, gdy po drodze "olśniła go nagle światłość z nieba, a gdy upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił: Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?" (Dz.9,1-6). Nawrócenie św. Pawła miało miejsce w południe, jednak tło obrazu jest mroczne. Caravaggio zrezygnował z namalowania Boga i aniołów, charakterystycznych dla jego czasów. W pierwotnej wersji tak właśnie, blisko tradycji i obrazu Buonarottiego próbował przedstawić to wydarzenie. Zrezygnował jednak. Obecność Boga pokazał jako światło ogarniające postać leżącego na ziemi. Wznoszącemu ręce ku niebu Pawłowi towarzyszą realistyczne wizerunki służącego i konia. Współcześni krytykowali, że widz patrzy nie na twarz świętego, lecz na potężny zad koński, również widoczny w świetle. Lecz obraz Caravaggia to opowieść o wewnętrznym działaniu łaski i powołania.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 13.03.2016

Godzina emisji: 10.15

bch/mk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Święty Mateusz wg Caravaggia. "Zbyt prostacki, wulgarny, dosłowny"

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2014 12:00
Pierwsza wersja obrazu Caravaggia przedstawiająca św. Mateusza piszącego Ewangelię została, po sporze malarza z duchowieństwem, zdjęta znad ołtarza rzymskiej kaplicy. Malowidło wywołało skandal.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czemu Madonna Caravaggia ma brudne nogi?

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2015 16:48
- On po prostu jako pierwszy wprowadził do swojego malarstwa postanowienia Soboru Trydenckiego - wyjaśniła historyk sztuki dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chłopiec, owoce i zmysłowe iluzje Caravaggia

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2015 15:00
– Zastosowany tu iluzjonistyczny trik będzie się pojawiał także w późniejszych obrazach Caravaggia – mówiła dr Grażyna Bastek o "Chłopcu z koszem owoców".
rozwiń zwiń