X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Albrecht Dürer: miał się za Zbawiciela?

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2012 10:00
- Postać patrzy wprost na widza; to rzadkie w portretach malarzy - mówi historyk sztuki, Grażyna Bastek. Przyjrzeliśmy się autoportretom niemieckiego geniusza.
Audio
Albrecht Drer, Autoportret (fragm.), 1500 r.
Albrecht Dürer, "Autoportret" (fragm.), 1500 r.Foto: wikipedia commons

Na swoim najsłynniejszym autoportrecie wykonanym w 1500 roku Albrecht Dürer podobny jest do obrazów ukazujących Chrystusa. Być może przedstawia tusiebie jako zbawcę sztuki?
Są też interpretacje, w których historycy sztuki nie podejrzewają go o bałwochwalstwo, a raczej sugerują skromność w wyrazie. Artysta chwyta na portrecie w dwa palce delikatne włosy futrzanego kołnierza. Ręka niczego nie trzyma. Może jest to alegoria dotyku?
Na autoportrecie, znajdującym się obecnie w monachijskiej Alte Pinakothek, tradycyjnie pojawiają się inicjały malarza. Po lewej stronie głowy, na czarnym tle umieścił on literę A, w którą schowana jest litera D. Z drugiej strony po łacinie napisał: "Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII", czyli: "Malarz z północnej granicy Cesarstwa Rzymskiego tak mnie odwzorował we właściwych kolorach, w wieku 28 lat".

/

Jest jeszcze jeden, mało znany autoportret Dürera, przechowywany w Kunsthalle w Bremen. Na tym obrazie artysta pojawia się nagi (jest zresztą bardzo dużo autoportretów, na których przedstawia swoje ciało). I tym razem pojawiają się interpretacje, że upodabnia się w ten sposób do Chrystusa - męża boleści. Na dolnych żebrach ma narysowanie żółte kółko, wskazuje na nie palcem, a u góry napis: "Boli mnie tam, gdzie jest żółta plamka".
- Angielscy historycy sztuki podali inną, bardzo ciekawą interpretację - opowiada Bastek - Być może był to rysunek skierowany do lekarza. Może Dürer nie mógł wybrać się do niego osobiście, bo mieszkał w innym mieście? Wysłał więc kartkę z takim rysunkiem.

/

usc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sezon na Dwójkę: Melancholia

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2007 18:00
Arcydzieło Albrechta Durera - przepiękna i tajemnicza "Melancholia" (w org. Melencolia) jest od wieków obiektem badań i interpretacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Początek drogi Albrechta Dürera

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2012 14:59
Dr Bożena Fabiani zaprasza na pierwszą z trzech zaplanowanych opowieści o znakomitym niemieckim artyście z przełomu XV i XVI wieku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dürer w Wenecji

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2012 13:30
W 1505 roku Dürer ponownie przybył do miasta nad laguną. Powracał jako słynny już drzeworytnik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Da Vinci z Norymbergi

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2012 12:55
Zapraszamy na ostatnią część opowieści doktor Bożeny Fabiani o słynnym niemieckim artyście Albrechcie Dürerze.
rozwiń zwiń