Olga Pasiecznik i Krzysztof Kur wspominają Andrzeja Klimczaka. "Miał poczucie odpowiedzialności"

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2025 20:59
Zmarł śpiewak Andrzej Klimczak. Artysta to współtwórca Polskiej Opery Królewskiej, bas-baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W Dwójce wspominali go: Olga Pasiecznik i Krzysztof Kur.
Zmarł Andrzej Klimczak
Zmarł Andrzej KlimczakFoto: PAP/Tomasz Gzell

Po ukończeniu studiów w 1987 r. rozpoczął karierę jako solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pierwsze solowe role to Osmin w "Zaide" W.A. Mozarta oraz Jan w "Żółtej szlafmycy" K. Majera (Gaetana). Niedługo potem zadebiutował w roli Figara w "Weselu Figara" W.A. Mozarta w Teatro Principal w Alicante (1988, Hiszpania).

Posłuchaj
14:38 _PR2 (mp3) 2025_01_03-17-34-27.mp3 Olga Pasiecznik i Krzysztof Kur wspominają Andrzeja Klimczaka (Wybieram Dwójkę)

 

Andrzej Klimczak i poczucie odpowiedzialności

Olga Pasiecznik występowała z Andrzejem Klimczakiem przez wiele lat. Był kimś, na kogo można zawsze liczyć - wspominała. - Łączy nas ponad 30 lat wspólnej pracy. Na początku w Warszawskiej Operze Kameralnej później w Polskiej Operze Królewskiej. Andrzej należał do artystów, którzy mają rodzaj jakiegoś poczucia odpowiedzialności. Prawie, że oficerskiej - przyznała.

- Zawsze można było na niego liczyć. Kiedy trzeba było np. zastąpić kolegę w spektaklu Andrzej mógł przyjechać z drugiego końca kraju. Z plaży wskoczyć na scenę i pewnie zaśpiewać rolę na świetnym poziomie. Był zawsze przygotowany - podkreśliła artystka.

Polska Opera Królewska

Olga Pasiecznik wspomniała także czas, kiedy szczególnie było widać troskę Andrzeja Klimczaka o innych. - Kiedy wszyscy zostaliśmy zwolnieni z Warszawskiej Opery Kameralnej w bardzo przykry sposób – określając najłagodniej, Andrzej był osobą, która walczyła o kolegów. Między innym on wywalczył powstanie Polskiej Opery Królewskiej - powiedziała.

- To uratowało wielu artystów. Andrzej nie walczył nigdy o tron, ale los sprawił, że został dyrektorem Opery przez pięć sezonów - dodała Olga Pasiecznik.

Mentor i kolega

Krzysztof Kur sięgnął pamięcią do momentu, kiedy poznał Andrzeja Klimczaka. - Pamiętam jak w 1994 roku, kiedy przygotowywaliśmy pierwszą operę, dyrektor Sutkowski powiedział, że przyprowadzi nam starszego kolegę, od którego będziemy się uczyć. Wtedy wszedł Andrzej i było to dla nas coś wielkiego, że będzie z nami w obsadzie - zdradził.

Czytaj także:

- Był kimś więcej niż starszym kolegą. Był mentorem. Przez lata to się pewnie zmieniało. Przez lata stawaliśmy się już bardziej kolegami ze sceny - powiedział Krzysztof Kur.

Andrzej Klimczak nie żyje

O śmierci artysty poinformował Polska Opera Królewska we wzruszającym wpisie w mediach społecznościowych.

Dorobek artystyczny Andrzeja Klimczaka obejmuje ponad 50 pierwszoplanowych bas-barytonowych partii, od barokowych dzieł kompozytorów, takich jak Haendel czy Bach, poprzez niemal wszystkie pierwszoplanowe role w operach Mozarta (wśród nich Don Giovanni, Leporello, Papageno, Figaro, Hrabia Almaviva, Guglielmo, Don Alfonso) i Rossiniego (m.in. Don Bartolo w "Cyruliku sewilskim", Mustafa we "Włoszce w Algierze" czy Selim w "Turku w Italii"), aż po utwory współczesne – by wspomnieć tylko tytułową partię w "Balthazarze" czy Felixa w "Polieukcie" Zygmunta Krauzego.

dz/PAP

Czytaj także

"Halka" w Polskiej Operze Królewskiej. "To opowieść uniwersalna przeniesiona w XXI w."

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2024 12:00
- "Halka" jest utworem uniwersalnym, nie należy jej rozpatrywać wyłącznie przez pryzmat ciupagi, kierpców. To nie jest lokalny dramat środowiskowy, lecz opowieść zrozumiała pod każdą szerokością geograficzną. Przeniesienie jej w dzisiejsze czasy ma służyć lepszej identyfikacji z bohaterami. Uczucia, miłość i rozczarowanie to część naszej egzystencji. Halek, Jontków i Zofii dookoła nas jest pełno - mówił w Dwójce Wojciech Adamczyk, reżyser "Halki" Stanisława Moniuszki w Polskiej Operze Królewskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieło na podstawie manuskryptów Gombrowicza. "HI§TORY" w Operze Królewskiej

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2024 13:34
To dzieło, w którym autor szuka swojego głosu wobec rodziny, społeczeństwa, a przede wszystkim historii - tak o operze "HI§TORY" mówi kompozytor i autor libretta Michał Dobrzyński. Dzieło powstało na podstawie manuskryptów i niepublikowanych dotąd fragmentów dramatu "Historia" ("Operetka") Witolda Gombrowicza. Rękopisy pisarza przekazała Rita Gombrowicz. 
rozwiń zwiń