Nauczyciele o kształceniu zdalnym: to edukacja podtrzymująca
09:44 _PR2_AAC 2020_11_24-16-31-02.mp3 Aleksandra Czetweryńska z Fundacji Centrum Cyfrowe o wynikach raportu "Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II" (Wybieram Dwójkę)
Fundacja Centrum Cyfrowe ogłosiła już drugi raport, poświęcony edukacji zdalnej w czasie pandemii. Wynika z niego, że m.in. wielu uczniów ma spore braki w kompetencjach cyfrowych. Jak podkreśliła Aleksandra Czetwertyńska, nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, do czego młodzież wykorzystuje nowe technologie.
- Młodzi ludzie świetnie sobie radzą w mediach społecznościowych, są w stanie nakręcić filmiki, które będą miały tysiące odtworzeń, ponieważ to jest coś, do czego są przyzwyczajeni. Za to nie są przyzwyczajeni do – z naszej perspektywy – zwykłej pracy, np. wysłania maila z załącznikiem. To jest dla nich nowość, ponieważ nigdy nie musieli tego robić. Z różnych rozmów wynikało też, że na zajęciach informatyki uczy się programowania, ale niekoniecznie obsługi Excela, który jest podstawowym narzędziem w codziennej pracy wielu dorosłych osób - opowiadała ekspertka.
Czytaj też:
Piotr Mitzner: czasem rzeczywistość dogania nasze lektury
Zdaniem Aleksandry Czetwertyńskiej, badanie wskazuje również na wzrost poczucia niesprawiedliwości wśród nauczycieli. Wynika to z nierównomiernej pracy pedagogów, ponieważ wykładowcy przedmiotów wiodących, jak np. matematyka czy język polski, wykonują tytaniczną pracę, podczas gdy od niektórych nauczycieli nie wymaga się tak wiele. - Edukacja zdalna zajmuje też więcej czasu, niż tradycyjna i to nam się potwierdziło w badaniach - wyjaśniła.
Jednak współautorka badań podkreśliła, że raport nie jest wcale tak pesymistyczny. Przede wszystkim pojawia się wiele zmian pozytywnych, jak wzrost kreatywności zarówno nauczycieli, jak i uczniów. W kontekście nauki zdalnej interesująca jest również zamiana ról między uczniem i nauczycielem.
- Z jednej strony uczniowie przekazują swoje kompetencje nauczycielom, a z drugiej nauczyciele są zmuszeni oddać uczniom odpowiedzialność za uczenie się. Ułatwianie uczniom tego, żeby sami mogli się uczyć, a nie byli nauczani, to trudny, ale bardzo dobry ruch. Pandemia ułatwia też wykorzystanie takich metod, jak lekcje odwrócone; dzieciaki same zdobywają wiedzę, a na zajęciach już tylko zajmują się ćwiczeniami. Myślę, że takie wyrwanie z codzienności jest dobrym momentem, żeby zatrzymać się i zastanowić, jak można inaczej pracować - mówiła Aleksandra Czetwertyńska.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Bartosz Panek
Gość: Aleksandra Czetwertyńska (Fundacja Centrum Cyfrowe)
Data emisji: 24.11.2020
Godzina emisji: 16.30