Festiwal Ethno Port od lat przyciąga zarówno wielbicieli i wielbicielki world music, jak i osoby poszukujące nowych brzmień i inspiracji. To wydarzenie, które buduje mosty między kulturami, łączy pokolenia i udowadnia, że muzyka jest uniwersalnym językiem. Zamek podczas czterech dni staje się centrum festiwalowych aktywności, a główne punkty programu, czyli kilkanaście koncertów, odbywają się na trzech scenach: w Sali Wielkiej CK ZAMEK, na Dziedzińcu Zamkowym i plenerowej w Parku Adama Mickiewicza.
Na przestrzeni osiemnastu lat tworzenia festiwalu, Centrum Kultury ZAMEK przybliżyło publiczności muzykę i płynące z niej tradycje ponad 220 zespołów pochodzących z 56 różnych krajów i regionów, były to między innymi: Albania, Algieria, Armenia, Belgia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Bułgaria, Chiny, Czechy, Demokratyczna Republika Konga, Estonia, Etiopia, Finlandia, Francja, Grecja, Gwinea, Hiszpania, Holandia, Indie, Iran, Irlandia, Izrael, Jamajka, Jemen, Jordania, Kolumbia, Komory, Liban, Macedonia, Madagaskar, Mali, Maroko, Mauretania, Meksyk, Mongolia, Niemcy, Pakistan, Palestyna, Peru, Portugalia, Republika Korei, Reunion, RPA, Rumunia, Senegal, Serbia, Słowacja, Tunezja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Wyspy Zielonego Przylądka. [mat. organizatora]
Tegoroczny (2025) Ethno Port odbędzie się w dniach 5-8 czerwca. Na wydarzenia zapraszała dyrektorka festiwalu - Bożena Szota.
Zapraszamy na niedzielną audycję Magdy Tejchmy Za Słońcem, w której autorka przypomni zeszłoroczny koncert z festiwalu Ethno Port.
Ponadto w audycji:
- Historia Polskiego Folku z Wojciechem Ossowskim. SŁUCHAJ
- Relację z 52. Festiwalu Muzyki Tradycyjnej Skamba Skamba Kankliai w Wilnie przedstawia Mariana Kril
09:32 _PR2 (mp3) 2025_05_31-08-10-22.mp3 52. Festiwal Muzyki Tradycyjnej Skamba Skamba Kankliai w Wilnie (Dwójka/Poranek Dwójki)
- O wiosenno-letnich działaniach Stowarzyszenia Dom Tańca Poznań rozmawiamy z Karolem Majerowskim.
09:12 _PR2 (mp3) 2025_05_31-08-35-17.mp3 Dom Tańca Poznań. Propozycje na wiosnę-lato 2025 (Dwójka/Poranek Dwójki)
zabawka żywiecka, A. Waluś, Muzeum Etnograficzne Kraków.jpg
- W cyklu Aleksandry Stec Nasze Niematerialne: Zabawkarstwo żywiecko-suskie SŁUCHAJ
„Jestem czwartym pokoleniem z rodziny Mentlów, który utrzymuje tę tradycję” – mówi Piotr Mentel, prezes beskidzkiego oddziału Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Historia jego rodu ma początek u babiogórskich stoków, gdzie obfite lasy dostarczały surowca niezbędnego do pracy bednarzy, cieśli czy stolarzy. „Zabawki były efektem ubocznym tej działalności i dopiero z czasem stały się odrębnym rzemiosłem”.
Jak wspomina Mentel, ojciec, głowa rodziny narzucał tempo wytwórstwa drewnianych ptaszków: „Jak mama obiera ziemniaki na obiad, tak szybko musisz stworzyć ptaszka. Jeden ziemniak – jeden ptaszek. Inaczej to się nie opłaca, musisz sobie innej roboty szukać”.
Zabawki z regionu żywiecko-suskiego tworzone są w całości ręcznie, z rodzimych gatunków drzew: lipy i jaworu (to miękkie drewno), przy użyciu ostrych noży, kobylnicy, dłuta. Forma zabawek, rodem z kuchennego warsztatu, wywodzi się z tradycji, w której rzeźbiono przy piecu: „Dawniej mieszkano w jednym pomieszczeniu w jednym pomieszczeniu pracowano. Do dzisiejszego dnia właśnie w kuchniach przy piecu struga się te ptaszki” – wspomina rozmówca.
W warsztatach żywieckich zabawkarzy powstają najpierw proste sylwetki: ptaszki, zwane „rajskimi”.
- Najstarszymi formami zabawek, które przetrwały do dnia dzisiejszego, są bryczki z konikami, taczki, kołyski, lalki i karuzelki – mówi jeden z twórców, wspominając, że jeszcze jako dziecko tworzył półfabrykaty – jajeczka do kompozycji z ptaszkami.
Pierwotnie drewniane ptaszki i koniki pełniły przede wszystkim funkcję ozdobną. „Ptaszki kiedyś dekorowały choinki w Stryszawie” – opowiadają twórcy. Jednak w latach międzywojennych zaczęto kreować zabawki użytkowe, umożliwiające dzieciom zabawę w terenie: „W latach 30. powstały klepoki – ptaszki na kiju, które klepały skrzydełkami, wprawione w ruch wydawały dźwięk”. Dziś to właśnie klepoki i konstrukcje z konikami na biegunach bawią najmłodszych, pozwalając im biegać za turkocącym dźwiękiem w radosnym transie.
-
- Na Festiwal Muzyka Świata w Warszawie zaprasza Milo Kurtis. Festiwal odbędzie się 3-4 czerwca w Terminalu Kultury Gocław.
09:59 _PR2 (mp3) 2025_05_31-09-19-29.mp3 Festiwal Muzyki Świata w Warszawie 2025 (Dwójka/Poranek Dwójki)
Słuchaliśmy:
7.08 Santana Oye Como Va (4:16)
7.14 Vołosi Bitter Sweet (4:26) (płyta poranka)
7.23 Rayko Leon, Wolle Aretz & Leandro Ojeda Surprise Swing (Symphony No 94, „The Surprise” cz. II) (5:13)
7.29 Joseph Haydn, Wiener Philharmoniker, Pierre Monteux 94 Symfonia G-dur „Niespodzianka” cz. II (5:41)
7.37 Dagadana A w tomu sadu (3:43)
7.45 Portico Quartet Pompidou (3:13)
7.54 Grigore Lese Canta Cucu Bata – I vina (3:22)
8.06 Zbigniew Seifert, Joe Jovano (ts), Trio Marcina Wasilewskiego Love In The Garden (4:11)
8.16 Babadag Seniai Buvau / So Long Ago (6:39)
8.23 kIRk Kalliope (6:04, fragm.)
8.27 Vołosi Scent (4:17) (płyta poranka)
8.41 Kapela Światowce Polka od Bronisława Kantora (3:08)
8.52 Raske Drenge Her (4:37)
9.08 Habib Koite Wassiye (4:46)
9.28 Vołosi Uphill (3:03) (płyta poranka)
9.33 Mitsune Kaigara Bushi (3:35)
9:43 Claude Debussy, Danish Chamber Players, Jean Thorel Six epigraphes antiques, L. 131: I. Pour invoquer Pan, dieu du vent d’ete Arr. for Flute, Clarinet, Basson & Harp by Niels Rosing-Schow (1:59)
9.50 The Take Vibe E.P. Golden Brown (3:11)
9.54 Boubacar Traore Minuit (4:15)
***
Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki
Prowadził: Aleksandra Stec
Data emisji: 31.05.2025
Godzina emisji: 9.30