Dzień 6. "II etap to zdecydowanie większe wyzwanie"

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2021 15:00
- W jego wykonaniu trochę zabrakło mi zakończenia, tego finalnego akordu fortissimo. Mam wrażenie, że trochę boi się wykraczać poza pewien poziom ekspresji, pozwolić sobie na więcej. Mało kto z młodych pianistów tak wodzi walca jak on, Walc cis-moll był popisowy - tak mówiła Róża Światczyńska o występie polskiego pianisty Kamila Pacholca w pierwszej sesji porannej przesłuchań II etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Kamil Pacholec
Kamil PacholecFoto: PR2

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Za nami pierwsza sesja poranna II etapu przesłuchań XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Podczas niej mogliśmy wysłuchać sześciu pianistów. Wśród nich znaleźli się: Arsenii Mun, Szymon Nehring, Viet Trung Nguyen, Georgijs Osokins, Evren Ozel, Kamil Pacholec.

Poranna sesja 9.10

[YouTube NIFC]

Marcin Majchrowski powiedział, że podczas obecnych przesłuchań wracają wrażenia z I etapu. - Co się zmieniło, kto zyskał, kto wypadł gorzej, nawet jeśli to nie będzie wybrzmiewać w naszych wypowiedziach, to jakoś zwracamy na to uwagę.

Róża Światczyńska dodała, że nie można się uwolnić od tego porównywania. - Każdy z pianistów przyłożył jakąś pieczątkę i coś w naszej pamięci zostawił. Ten etap to jednak zupełnie inne wyzwanie, I etap sprawdzał imponderabilia stylu chopinowskiego, kwestię dźwięku, śpiewności frazy, budowania nastroju. Dzisiaj mamy do czynienia z innym wyzwaniem, to recital, tu się sprawdza umiejętności na wyższym poziomie. Przez taki układ II etap robi się monotonny, z czym mieliśmy niestety do czynienia podczas dzisiejszych występów. Recital sprawdza umiejętność układania programu, to też świadczy o dojrzałości pianisty. 

Trochę inne zdanie miał ten temat Marcin Majchrowski. - Pianiści są najlepiej przygotowani do I etapu, tam idzie para w nokturn, w etiudy, przed nami etap prawdy, będą walce, polonezy, nie zapominamy o balladach i scherzach. Poloneza, Fantazję f-moll i czwartą Balladę przeniósłbym jednak do późniejszego etapu, następowałaby gradacja wymagań emocjonalno-intelektualnych, którymi trzeba udźwignąć te utwory.

Posłuchaj
21:58 2021_10_09 12_07_40_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Marcin Majchrowski i Jacek Hawryluk podsumowują sesję poranną pierwszego dnia II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego, cz. 1 (Dwójka)

27:07 2021_10_09 14_48_28_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Marcin Majchrowski i Jacek Hawryluk podsumowują sesję poranną pierwszego dnia II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego, cz. 2 (Dwójka) 

Jacek Hawryluk zwrócił uwagę na nieoczywisty początek występu Szymona Nehringa. - Było to zupełne zaprzeczenie estetyki Arsenija Muna, jakieś poetyckie, impresjonistyczne. Jego Impromptu było takie rozmyte in plus, to był ciekawie skonstruowany recital - mówił Marcin Majchrowski.

Szymon Nehring o swoim występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Róża Światczyńska stwierdziła, że wejście na scenę Szymona Nehringa to był upragniony oddech. - Poczułam się dobrze, ta subtelność, marzycielski nastrój, to był inny świat, bez tej presji jaką narzucił Arsenii Mun.

Trzecim pianistą sesji porannej był reprezentujący Wietnam i Polskę był Viet Trung Nguyen. Jacek Hawryluk zwrócił uwagę na dobrą konstrukcję recitalu pianisty. - Zaczął od Preludium Fis-dur, które było wstępem do Barkaroli w tej samej tonacji, bardzo mi się to podobało - mówiła Róża Światczyńska. 

Viet Trung Nguyen po występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Marcin Majchrowski dodał, że pianiście zdarzyły się wpadki tekstowe. - Szkoda, bo myślę, że jest świetnie przygotowany, ja też mu kibicuję. Mieliśmy taką heglowską triadę przed południem: teza, antyteza i synteza - podsumował pierwszą część porannej sesji.

Po przerwie łotewski pianista Georgijs Osokins rozbawił redaktora Majchrowskiego mazurkami. - Miałem wrażenie, że co mu przyjdzie do głowy w danym momencie, to on to eksponuje. Nie wiem też o co mu chodziło w Polonezie As-Dur.

Róża Światczyńska określiła grę Osokinsa jako mozaikę błyskotek. - To się przeradza w manierę, która mnie trochę męczy. Powtórzenie tego efektu sprzed 6 lat już nie prowadzi do celu, nie robi już wrażenia. 

Georgijs Osokins komentuje swój występ w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Posłuchaj
05:08 Beata Kwiatkowska rozmawia z fotografem Wojciechem Grzędzińskim 9.10.2021.mp3 Beata Kwiatkowska rozmawia z fotografem Wojciechem Grzędzińskim (Dwójka)

Amerykanin Evren Ozel to laureat II nagrody Amerykańskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Miami w 2020 roku. To była dla niego przepustka od razu do I etapu Konkursu Chopinowskiego. - Po pierwszym nie miałam wielu wspomnień, wydawał mi się pianistą nie potrafiącym się wyróżnić. Teraz zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie - mówiła Róża Światczyńska.

Według Marcina Majchrowskiego Amerykanin miał w swoim występie lepsze i gorsze momenty. - Polonez fis-moll op. 44 był dość dyskusyjny. Zapisałem sobie taką uwagę: czy samymi Impromptu da się przejść do III etapu - przyznał.

Evren Ozel o swoim występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Ostatnim uczestnikiem tej sesji przesłuchań był Kamil Pacholec, kolejny pianista, który przeszedł do I etapu dzięki nagrodzie, tym razem na Konkursie Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. - To był inny idiom Poloneza fis-moll, bliżej narodowego tańca i tradycji wykonywania tego poloneza przez polskich pianistów - mówił Marcin Majchrowski. 

Po porannej sesji przesłuchań występy pianistów w Studiu Konkursowym Dwójki tak podsumowali Róża Światczyńska, Jacek Hawryluk i Marcin Majchrowski:

Pierwszy dzień II etapu - za kulisami:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Róża ŚwiatczyńskaMarcin MajchrowskiJacek Hawryluk

Data emisji: 9.10.2021

Godzina emisji: 12.10 i 14.50

mo

Sponsorzy Sponsorzy

Czytaj także

Dzień 1. "Sohgo Sawada był numerem jeden sesji wieczornej"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2021 22:00
- Największe wrażenie zrobił na mnie Sohgo Sawada. On operował skrajnościami, ale umiał je powściągnąć w Nokturnie Des-Dur, który wydał mi się dzisiaj bardzo oniryczny - tak Marcin Majchrowski ocenił występ japońskiego pianisty, którego mogliśmy usłyszeć podczas I etapu przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzień 4. "Powtarzalność jest grzechem większości pianistów"

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 22:00
 - Junichi Ito zaczął bardzo obiecująco od Nokturnu H-Dur. Przy etiudach zaczęło się już "ale", a druga część Ballady F-Dur nie udała mu się niestety, zapędzona coda, to wszystko już się nie potoczyło dobrze - tak Marcin Majchrowski i Andrzej Sułek zgodnie ocenili występ japońskiego pianisty, którego mogliśmy usłyszeć podczas przedostatniego dnia I etapu przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń