Dzień 9. "Część poranna ułożyła się w formie crescendo"

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 15:18
- Słuchałem występu Nikolaya Khozyainova po raz pierwszy w tym konkursie i muszę powiedzieć, że jestem pod silnym wrażeniem. To jest olbrzymi temat do dyskusji, bo Khozyainov, na którego wszyscy czekali, to pianista tak uformowany, z tak szczegółową i dogłębną wizją muzyki Chopina, że można z nią dyskutować, ale na pewno nie można jej nie zauważyć - mówił Andrzej Sułek, podsumowując występ rosyjskiego pianisty, którego usłyszeliśmy w II etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego.
Nikolay Khozyainov
Nikolay KhozyainovFoto: Darek Golik/NIFC

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Posłuchaj
18:09 2021_10_12 12_12_31_PR2_Konkurs_Chopinowski.mp3 4. dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji (Dwójka)

Posłuchaj
25:42 2021_10_12 14_48_56_PR2_Konkurs_chopinowski.mp3 4. dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji - cz. 2. (Dwójka)

Wtorek 12 października to ostatni dzień II etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Przesłuchania otworzył występ Wei-Ting Hsieh, reprezentującej Chińskie Tajpej. W jej repertuarze znalazło się Scherzo h-moll op. 20, a także Walc As-dur op. 34 nr 1 i Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22. Róża Światczyńska przyznała, że Wei-Ting Hsieh jest dobrą pianistką, ze znakomitym warsztatem.

- To dziewczyna, która ma wiele zalet i warsztat kształtowany u znakomitych pedagogów. Jest też niewątpliwie obdarzona dużą muzykalnością, ogromną kulturą. Jeżeli mogłabym czegoś więcej oczekiwać, to tylko wniknięcia w stronę emocjonalno-wyrazową wszystkich wykonywanych przez nią utworów, począwszy od Scherza h-moll. Miałam wrażenie, że wszystko sprawiało wrażenie gry niewykraczającej poza pewną konwencję czy estetykę.

- Wei-Ting Hsieh przemknęła mi niepostrzeżenie przez I etap, chociaż byłem na jej recitalu. Dzisiaj natomiast byłem pozytywnie zbudowany i zaskoczony jej występem - przyznał Andrzej Sułek. - Bardzo klasycznie, elegancko, chwilami wręcz stylowo i błyskotliwie zagranym Walcem As-dur, po Scherzo h-moll z kolędą w sercu, która zwykle nie-Polakom sprawia problem. A tutaj była zagrana wyrazowo bez zarzutu. Byłem pod dobrym wrażeniem jej gry, chociaż Polonez As-dur op. 22, poprzedzony Andante spianato, nie był zbyt udany, nie było tam zapasu swobody i inwencji poruszania się po polonezowym terenie i to był najsłabszy punkt jej programu.

Czytaj też:


Posłuchaj
05:26 Wystawa Chopin Dwójka 12.10.2021.mp3 Marta Tabakiernik i Seweryn Kutera o wystawie "Chopin. Potęga znaku" (Dwójka)

- Zabrakło jej środków czysto pianistycznych do zrealizowania swoich idei w Polonezie Es-dur; polonezie, co wielokrotnie podkreślamy, wymagającym bezwzględnej precyzji - zauważyła Róża Światczyńska. - To jest taka perełeczka, która lśni, ale kiedy jest grana w sposób nieskazitelny. W przeciwnym razie może to razić i sprawiać wrażenie czegoś nie do końca udanego.

Zdaniem naszych komentatorów, niezwykle przemyślany i misternie skonstruowany repertuar to jedna z zalet występu rosyjskiego pianisty Nikolaya Khozyainova, który na Konkurs Chopinowski powrócił po 11 latach przerwy. - To pianista bardzo świadomy. Wiemy, że słynie ze zgłębiania twórczości Chopina, nauczył się języka polskiego po to, żeby czytać jego listy, wędruje jego śladami, przebywa w miejscach związanych z jego biografią i ma w repertuarze wszystkie jego utwory - mówiła Róża Światczyńska.

Andrzej Sułek podkreślił świadomy dobór repertuaru przez reprezentanta Rosji. Jego zdaniem wymyślił to w sposób staranny. - Udało mu się to zrealizować na estradzie w stuprocentowym wymiarze. I jest przede wszystkim urodzonym polifonistą, a kropką nad „i” było podkreślenie tego, jak on słyszy i co wydobywa z muzyki Chopina. Barkarola była zbudowana z taką wyobraźnią, jakiej ze świecą szukać.

Nikolay Khozyainov po występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

W porannej sesji przesłuchań zaprezentowali się również: Adam Kałduński, Su Yeon Kim, Aimi Kobayashi, Mateusz Krzyżowski.

Adam Kałduński po występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]


Aimi Kobayashi po występie w II etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Mateusz Krzyżowski po występie w II etapie

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Klaudia Baranowska, Róża Światczyńska, Andrzej Sułek

Data emisji: 12.10.2021

Godzina emisji: 12.30 i 15.00

..

Czytaj także

Dzień 6. "To był pojedynek na Barkarolę i Poloneza op. 22"

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2021 22:57
- Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur oraz Barkarola Fis-dur to najtrudniejsze dzieła w twórczości Chopina. Wydawałoby się, że zmierzenie się z tymi utworami wymaga pewnej dojrzałości – komentowała występy pianistów w pierwszej sesji wieczornej drugiego etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Róża Światczyńska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzień 8. "Zawsze jest miło obserwować, jak pianiści rozwijają się z etapu na etap"

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2021 14:42
- Dziś pozytywnie odebrałem Michelle Candotti i myślę nawet, że wystąpiła lepiej niż w pierwszym etapie. Zaczęła od Fantazji f-moll, potem wykonała Nokturn f-moll – wszystko w tej samej tonacji i w tym samym afekcie. Polonez fis-moll na samym końcu mnie absolutnie ujął i był patetyczny. Zupełnie zmieniła w nim barwę dźwięku, a to się nie wszystkim udaje - tak Marcin Majchrowski podsumował występ włoskiej pianistki, którą usłyszeliśmy podczas II etapu przesłuchań w XVIII Konkursie Chopinowskim.
rozwiń zwiń