X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Grażynie Bacewicz - w 50. rocznicę śmierci

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2019 15:19
W "Filharmonii Dwójki" słuchaliśmy nagrań wybitnej polskiej skrzypaczki i kompozytorki, zmarłej 17 stycznia 1969 roku.  
Grażyna Bacewicz
Grażyna BacewiczFoto: NAC

marek wroniszewski 1200 PAP.jpg
Marek Wroniszewski: "Uwertura" Grażyny Bacewicz to utwór bardzo motoryczny

Grażyna Bacewicz (1909-1969) przyszła na świat jako trzecie dziecko Litwina Vincasa Bacevičiusa i Polki Marii Modlińskiej. Od najmłodszych lat, wraz z rodzeństwem, występowała jako pianistka i skrzypaczka na licznych koncertach. 

Kompozytorka wielokrotnie powtarzała, że najważniejsza w utworze jest logiczna forma i wokół tego ideału budowała swoje konstrukcje dźwiękowe. Z biegiem lat język jej muzyki oczywiście się zmieniał (artystka eksperymentowała z dodekafonią), ale zawsze pozostawała wierna założeniom przyjętym w młodości – ożywienia klasycznych form nową, muzyczną treścią. 

Muzyka nie była jedyną pasją Grażyny Bacewicz. Nakładem PWM wychodzi właśnie książka "Sidła" - jedyny w swoim rodzaju kryminał autorstwa wybitnej kompozytorki i skrzypaczki. Fragmentów powieści mogą Państwo słuchać w Dwójce, w cyklu "Książka do słuchania".

Program koncertu:

Grażyna Bacewicz Przygoda Króla Artura – komiczna opera radiowa oparta na motywach celtyckich wg Sigrid Undset, libretto: Edward Fiszer

Wykonanie: Ryszard Minkiewicz -tenor, Daniel Borowski – bas, Przemysław Rezner – baryton, Agnieszka Makówka – mezzosopran, Katarzyna Trylnik – sopran, Jadwiga Rappe – alt, Anna Karasińska – sopran, Aleksander Kunach – tenor, Zbigniew Zamachowski – narrator, Chór Polskiego Radia w Krakowie przygotowany przez Małgorzatę Orawską, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz

W audycji zaprezentowaliśmy także nowe nagranie II i IV Sonaty skrzypcowej Grażyny Bacewicz z udziałem skrzypka – Jakuba Jakowicza oraz pianisty Bartosza Bednarczyka.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadził: Ewa Szczecińska

Data emisji: 17.01.2019

Godzina emisji: 19.00

mko/pg

Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Piotr Beczała: występ Metropolitan Opera to nowa odsłona

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2019 12:36
- Maurizio należy do novum w moim repertuarze. Pierwsza moja przymiarka do tej roli miała miejsce w zeszłym roku, w Wiedniu. Występ w Metropolitan Opera to druga odsłona i kolejny krok w rozwoju głosu. To wstęp do śpiewania repertuaru werystycznego - mówił w Dwójce wybitny polski tenor o międzynarodowej sławie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Vincent Dumestre: instrumenty zyskały niezależność w XVIII w.

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 12:00
- W wieku XVI zadaniem instrumentów było wspomaganie głosu. Te drogi zaczęły się rozchodzić w wieku kolejnym - o rozwoju muzyki opowiadał w Dwójce wybitny francuski dyrygent.
rozwiń zwiń