X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muzyka czasów Jane Austen. Profesjonalizm był niewskazany

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2019 12:51
- W angielskich salonach do dobrego tonu należał swego rodzaju wykonawczy dyletantyzm. Wyszkolona śpiewaczka nie miała wstępu do wyższych sfer - o specyfice brytyjskiej muzyki z przełomu XVIII i XIX wieku opowiadała w Dwójce Karolina Brachman.
Audio
  • Karolina Brachman i Alexander Puliaev o muzyce w czasach Jane Austen (Filharmonia Dwójki)
Duet - obraz brytyjskiej malarki Mariquity Jenny Moberly
"Duet" - obraz brytyjskiej malarki Mariquity Jenny MoberlyFoto: Wikipedia/domena publiczna

Karolina Brachman zaprezentowała w katowickiej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Katowicach wiązankę pieśni popularnych w czasach Jane Austen. W Dwójce śpiewaczka zwróciła uwagę, że utwory, którymi zachwycali się wówczas Anglicy, charakteryzował emocjonalny dystans. - W towarzystwie angielskim trzeba było zabawiać. Głębsze tematy, zmaganie się z losem, trudnymi pytaniami, jest w tekstach pieśni w pewien sposób wyizolowane. Stąd np. pieśni o pogodzie, zresztą bardzo piękne i okrągłe.

Karolina Brachman mówiła też, że w salonach starano się śpiewać w sposób prosty i zrozumiały dla wszystkich. Określenie, że ktoś wykonał pieśń w sposób profesjonalny, traktowano, jako obelgę. - To dyskwalifikowało wykonawcę, bo kojarzyło się z zarabianiem pieniędzy, a to na przełomie XVIII i XIX wieku było tematem tabu. Pieniądze się dziedziczyło albo się z nimi żeniło.

W audycji śpiewaczka mówiła o pieśniach z notatnika Jane Austen i programie koncertowym zbudowanym wokół twórczości tej pisarki. O muzyce z czasów autorki "Dumy i uprzedzenia" opowiadał także pianista Alexander Puliaev.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Goście: Karolina Brachman (śpiewaczka) i Alexander Puliaev (pianista)

Data emisji: 1.02.2019

Godzina emisji: 20.20

Rozmowa została wyemitowana w audycji  Filharmonia Dwójki.

bch/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Skrzypcowe trendy. Relacja z konkursu lutniczego

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2016 12:00
- Szkoły narodowe to sprawa czasów minionych. Dziś lutnictwo jest tak zunifikowane, że trudno zidentyfikować pochodzenie instrumentu - mówił w Dwójce Wojciech Łukasz, juror Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Vincent Dumestre: instrumenty zyskały niezależność w XVIII w.

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 12:00
- W wieku XVI zadaniem instrumentów było wspomaganie głosu. Te drogi zaczęły się rozchodzić w wieku kolejnym - o rozwoju muzyki opowiadał w Dwójce wybitny francuski dyrygent.
rozwiń zwiń