IV Festiwal Mazovia Goes Baroque – odsłona pierwsza

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 18:49
Muzyka dawna na skrzypcach, harfie i... akordeonie. Transmisja ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w sobotę o 18.00.
Andreas Borregaard
Andreas BorregaardFoto: materiały promocyjne

"Mazovia Goes Baroque" czyli muzyka dawna na dawnych instrumentach...

No, niezupełnie. Tym razem instrumenty to skrzypce, harfa i... akordeon, na dodatek wyprodukowany w Moskwie zaledwie kilka miesięcy temu.

Tę współczesną akordeonową historię zrównoważyć powinna opowieść dotycząca skrzypiec, tym bardziej, że jak najbardziej oryginalnych, włoskich i pochodzących z XVIII wieku. To instrument, który w roku 1913 ówczesny francuski ambasador we Włoszech podarował komendantowi policji we Florencji jako podziękowanie za pomoc w odnalezieniu i odzyskaniu Mony Lisy skradzionej z Luwru dwa lata wcześniej.

Takich opowieści możemy w tym roku spodziewać się więcej, ponieważ muzyka dawna będzie wykonywana na naszych koncertach zarówno na instrumentach dawnych, jak i na instrumentach współczesnych. To nie eksperyment, ale zauważenie i docenienie wysiłku "współczesnych" muzyków, którzy, nie zmieniając instrumentów, wypracowują swoją własną drogę do muzyki dawnej, często zaskakująco oryginalną, a czasami przekonującą nie mniej niż produkcje muzyków "dawnych".

Nasz pierwszy tegoroczny projekt ma oczywiście swoich repertuarowych i artystycznych bohaterów. Wykonawcami będą włoski skrzypek, Davide Monti, irlandzka harfistka, Maria Christina Cleary, którzy razem tworzą duet Arparla oraz duński akordeonista Andreas Borregaard.

Arparla przedstawi dwa programy: pierwszy, poświęcony wczesnosiedemnastowiecznej muzyce włoskiej i drugi, prezentujący muzykę niemiecką, która powstawała na zamówienie arcybiskupa czeskiego Kromierzyża.

Andreas Borregaard z kolei zaprezentuje nam swoją akordeonową wersję różnych muzycznych epizodów z historii muzyki europejskiej. Kulminacyjnym momentem tej podróży w czasie będzie wykonanie Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha.

Tak naprawdę nasz projekt ma jednak zupełnie innych bohaterów. Są nimi – improwizacja, ornamentacja i transkrypcja. Trzy wielkie fundamenty sztuki wykonawczej, które zbliżają ją de facto do sztuki kompozytorskiej.

Transkrypcja, a więc przełożenie muzyki na inny instrument niż ten, o którym myślał kompozytor, to domena Andreasa Borregaarda i częściowo Marii Christiny Cleary.

Ornamentacja, a więc uzupełnianie partytury drobnymi figurami melodycznymi i harmonicznymi, o których kompozytor być może myślał, ale których nie zapisał, to królestwo Arparli.

Improwizacja, a więc rozbudowywanie oryginalnej kompozycji w kierunkach, których kompozytor być może wcale nie brał pod uwagę, to pole do popisu dla Davide Montiego.

Zapraszamy na koncerty, które rozgrywać się będą na różnych poziomach muzycznego wtajemniczenia.

I pomyśleć, że to wszystko zawdzięczamy, przynajmniej częściowo, rosyjskiemu budowniczemu akordeonów i włoskiej policji.

Zaprasza Magdalena Łoś

Program

Historia muzyki z akordeonowego punktu widzenia

Anonim Miri it is while sumer ilast

William Byrd Firste Pavian, Galliarde to the Firste Pavian

Jean-Philippe Rameau  Les Cyclopes, L’entretien des Muses, La Poule

Wolfgang Amadeus Mozart Andante F-dur KV 616

Erik Satie Gnossienne nr 1 i nr 6

Olivier Messiaen Les Anges

Sofia Gubajdulina De Profundis

Wyk. Andreas Borregaard – akordeon

 „...e che sia musica soave” siedemnastowieczna muzyka włoska na skrzypce i harfę

Biagio Marini Sonata Quarta per sonar su due corde op. 8

Tarquinio Merula Sonata prima a 2 op. 6

Girolamo Frescobaldi La Romanesca

Dario Castello Sonata seconda

Gregorio Strozzi Mascarasonata e ballata da più Cavalieri Napolitani nel Regio Palazzo

Marco Uccellini Sonata settima

Bartolomeo de Selma Canzona seconda a soprano solo

Marco Uccellini Sonata nona

Gregorio Strozzi Toccata seconda

Giovanni Antonio Pandolfi Mealli Sonata quarta La Castella op. 3

Arcangelo Corelli Sonata D-dur z op. 5

Wyk. Arparla: Davide Monti – skrzypce, Maria Cleary - arpa doppia

17 marca (sobota), godz. 18:00

Czytaj także

Europejska młodzież zafascynowana barokiem

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2011 19:50
Jednym z wydarzeń tegorocznego festiwalu Mazovia Goes Baroque był koncert Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej - projektu artystyczno-edukacyjnego. W tym roku młodzi artyści znaleźli się pod opieką Larsa Ulrika Mortensena.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Znaleziono kopię "Mony Lisy": wygląda młodziej

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2012 19:07
W magazynach madryckiego muzeum Prado odnaleziono kopię najsłynniejszego obrazu Leonarda da Vinci. Powstała w tym samym czasie, co oryginał.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozwiążą największą zagadkę w historii sztuki?

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2012 18:53
Rosną nadzieje na odnalezienie fresku Leonarda da Vinci "Bitwa pod Anghiari", choć nie ma pewności, czy dzieło to powstało.
rozwiń zwiń