X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muzyka perkusyjna wczoraj i dziś

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2017 13:00
W "Nokturnie" rozmawialiśmy z perkusistami: Leszkiem Lorentem i Miłoszem Pękalą. Słuchaliśmy też dwóch bardzo odmiennych perkusyjnych płyt.
Audio
  • Muzyka perkusyjna wczoraj i dziś (Nokturn/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay/CC0 Public Domain

Pierwszy był Edgard Varese. Perkusję odkryła i pokochała na dobre powojenna awangarda lat 60. W Europie najważniejszym twórcą muzyki na tzw. multiperkusję (chętnie graną i słuchaną do dziś) był Iannis Xenakis, w Polsce Kazimierz Serocki z jego słynnym Continnum, a w Ameryce wzór perkusyjnego minimalizmu powielanego potem na rozmaitych muzycznych scenach stworzył Steve Reich.

W XX wieku można było usłyszeć tę muzykę w wykonaniu słynnego zespołu ze Strasbourga, a potem założonej przez Stanisława Skoczyńskiego Warszawskiej Grupy Perkusyjnej, potem także zespołu Steve'a Reicha.

Dziś perkusja znów wraca do łask za sprawą kilku wybitnych perkusyjnych indywidualności – należy do nich grupa znakomitych muzyków z Warszawy: Magdalena Kordylasińska-Pękala, Leszek Lorent, Miłosz Pękala i Hubert Zemler.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Ewa Szczecińska

Data emisji: 18.01.2017

Godzina emisji: 23.00

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Andrew Cyrille. Filozof free jazzu

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2015 19:00
Posłuchaj rozmowy z jednym z najbardziej wpływowych obok Miloforda Gravesa i Sunny’ego Murraya perkusistów jazzowej awangardy lat 60.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koreańscy szamani leczą jazzowych perkusistów

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2016 22:30
– Pewien koreański flecista powiedział mi: "powinieneś pojechać do Korei i spotkać się z moim kolegą z wojska. On cię naprawi" – mówił Simon Barker o kryzysowym okresie swojego życia.
rozwiń zwiń