Muzyka perkusyjna wczoraj i dziś

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2017 13:00
W "Nokturnie" rozmawialiśmy z perkusistami: Leszkiem Lorentem i Miłoszem Pękalą. Słuchaliśmy też dwóch bardzo odmiennych perkusyjnych płyt.
Audio
  • Muzyka perkusyjna wczoraj i dziś (Nokturn/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay/CC0 Public Domain

Pierwszy był Edgard Varese. Perkusję odkryła i pokochała na dobre powojenna awangarda lat 60. W Europie najważniejszym twórcą muzyki na tzw. multiperkusję (chętnie graną i słuchaną do dziś) był Iannis Xenakis, w Polsce Kazimierz Serocki z jego słynnym Continnum, a w Ameryce wzór perkusyjnego minimalizmu powielanego potem na rozmaitych muzycznych scenach stworzył Steve Reich.

W XX wieku można było usłyszeć tę muzykę w wykonaniu słynnego zespołu ze Strasbourga, a potem założonej przez Stanisława Skoczyńskiego Warszawskiej Grupy Perkusyjnej, potem także zespołu Steve'a Reicha.

Dziś perkusja znów wraca do łask za sprawą kilku wybitnych perkusyjnych indywidualności – należy do nich grupa znakomitych muzyków z Warszawy: Magdalena Kordylasińska-Pękala, Leszek Lorent, Miłosz Pękala i Hubert Zemler.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Ewa Szczecińska

Data emisji: 18.01.2017

Godzina emisji: 23.00

bch/jp

Czytaj także

Andrew Cyrille. Filozof free jazzu

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2015 19:00
Posłuchaj rozmowy z jednym z najbardziej wpływowych obok Miloforda Gravesa i Sunny’ego Murraya perkusistów jazzowej awangardy lat 60.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koreańscy szamani leczą jazzowych perkusistów

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2016 22:30
– Pewien koreański flecista powiedział mi: "powinieneś pojechać do Korei i spotkać się z moim kolegą z wojska. On cię naprawi" – mówił Simon Barker o kryzysowym okresie swojego życia.
rozwiń zwiń