X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Paolo Ucello wyprzedził swą epokę o 500 lat"

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2017 13:05
- Ludzi w XV wieku bardziej zaskakiwał niż zachwycał. Vasari pisał, że trwonił on siły na eksperymenty. Dopiero w XX wieku badacze dostrzegli jego wielkość – mówiła o jednym z najbardziej śmiałych twórców w historii sztuki dr Bożena Fabiani.
Audio
  • Gawęda dr Bożeny Fabiani o twórczości Paola Ucella (W stronę sztuki/Dwójka)
Obraz Paolo Uccello pt. Polowanie
Obraz Paolo Uccello pt. "Polowanie" Foto: Wikipedia/domena publiczna

Historyczka sztuki zwracała uwagę, że Ucello (pseudonim oznaczający ptaka) podważył wszelkie uznane w XV wieku kategorie malarskie: przedmiot obrazu, znaczenie obrazu i jego treść. – Dla Ucella nie było różnicy, jaki kolor mają konie i czy maluje właśnie kielich, wielbłąda czy rycerza zakutego w zbroje. Nie dążył, jak jego koledzy, do odwzorowania rzeczywistości. Dla niego sztuka była zabawą.

Dr Fabiani zwracała uwagę na obrazy Ucella, na których każdy fragment malowany jest z innej perspektywy. Wyjaśniała, dlaczego twórca ten jest nazywany ojcem surrealizmu i protomanierystą. W audycji nie zabrakło też prywatnych wątków z życia artysty. Wiele na ten temat zdradzają jego zeznania podatkowe.

***

Tytuł audycji: W stronę sztuki 

Prowadzi: dr Bożena Fabiani

Data emisji: 30.04.2017

Godzina emisji: 10.15

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sekretne życie malarza Luki Signorelliego

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2016 13:15
- Luca Signorelli należy do czołówki malarzy włoskiego renesansu, a mimo to niewiele wiemy o tym artyście. Rozbieżność w datach jego urodzenia sięga aż 14 lat - mówi dr Bożena Fabiani. Sekretów w życiu tego twórcy jest więcej!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kosma Medyceusz. Polityk, który stworzył renesans

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2016 16:00
To właśnie jemu w dużym stopniu zawdzięczamy zainicjowanie epoki odrodzenia. Cosimo Medici to drugi po Giovannim di Bicci de' Medici wielki Medyceusz, o którym opowiadała dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tycjan i jego dwie miłości

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2017 13:26
W audycji "Jest taki obraz" przyglądaliśmy się dziełu "Miłość niebiańska i miłość ziemska" Tycjana.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filippo Lippi. Malarz spod mecenatu Medyceuszy

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2017 11:00
W audycji rozmawialiśmy o mnichu zakonu karmelitów, a zarazem renesansowym malarzu doby quattrocenta, działającym we Florencji z ramienia słynnego rodu.
rozwiń zwiń