Julianna Awdiejewa: mazurki to rodzaj rdzenia muzyki Chopina

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2020 22:30
- Jestem wielką wielbicielką mazurków, kocham je po prostu i ciągle jest więcej tych, które gram. To bardzo prywatne, jakiś rodzaj prywatnej ekspresji… ale też ich maestria, każda pojedyncza nuta ma w nich znaczenie. To wielkie - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Julianna Awdiejewa, której recital rozpoczął 75. Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju.
Julianna Awdiejewa
Julianna AwdiejewaFoto: PAP/Radek Pietruszka

Posłuchaj
12:10 [ PR2]PR2 (mp3) 7 sierpień 2020 21_13_57.mp3 Rozmowa z Julianną Awdiejewą, solistką na 75. Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju (Letnia promenada/Dwójka)

Posłuchaj
10:02 [ PR2]PR2 (mp3) 7 sierpień 2020 21_03_41.mp3 Rozmowa z prof. Piotrem Palecznym o 75. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju (Letnia promenada/Dwójka)

 

Po raz pierwszy zawitała do Dusznik dokładnie 10 lat temu, w sierpniu 2010 roku przed wygranym Konkursem Chopinowskim. Julianna Awdiejewa, już po raz czwarty odwiedza miasto. - To niesamowite i unikatowe miejsce z wielką, obecnością ducha Chopina. To mój pierwszy recital dla publiczności od chwili ogłoszenia lockdownu - podkreśliła pianistka.

W programie koncertu znalazły się Wariacje "Un piccolo divertimento" Haydna, następnie muzyka Chopina oraz Beethovena, którego 250-tą rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. - Mam ogromne uwielbienie dla Wariacji Haydna – przyznała Julianna Awdiejewa. - To zupełnie wyjątkowy utwór, nawet w dorobku Haydna, on jest bardzo głęboki, pełen smutku i bólu. Ale to jeszcze coś więcej, niż nastrój utworu, który przypomina dzień i noc, jak światło księżyca i słońca. - dodała.

Czytaj także:

Prof. Paleczny: występ w sali, gdzie grał Chopin budzi respekt wśród artystów

W jakim kluczu artystka połączyła wspomniane utwory z dziełami Chopina? - To jakoś koresponduje z muzyką Chopina, konkretnie z drugą Balladą. Dla mnie to jest bardzo rzadki przypadek, w którym Chopin naprawdę osiąga rodzaj kontrastowania bez jakiegokolwiek przygotowania - tłumaczyła.

W przerwie koncertu wysłuchaliśmy także rozmowy Anny Skulskiej z prof. Piotrem Palecznym, dyrektorem artystycznym wydarzenia, który opowiadał m. in. o trudnościach związanych z organizacją tegorocznej edycji oraz o jego osobistym wkładzie w historię festiwalu, którego organizacją zajmuje się od 26 lat. - Mój pierwszy festiwal był spotkaniem z przyjaciółmi z „mojego konkursu chopinowskiego” w 1970 roku. Pozwoliłem sobie wtedy zaprosić laureatów, i nie tylko, tego konkursu – wspominał pianista. - Każdy z późniejszych festiwali miał swoje motto, swój temat.

***

Tytuł audycji: Letnia promenada

Prowadzili: Róża ŚwiatczyńskaMarcin Majchrowski

Data emisji: 7.08.2020

Godzina emisji: 21.00


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prof. Popowa-Zydroń: Chopin to centrum mojego życia

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2015 13:00
- Moje Chopinowskie nagrania sprzed trzech lat dziś brzmiałyby inaczej. Cały czas studiuję partytury, czytam listy i relacje uczniów Chopina - mówiła przewodnicząca jury XVII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eugen Indjic: wiedza nie zawsze zastąpi talent

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2016 12:00
– Sądzę, że czasami utalentowani ludzie grają bardzo dobrze, i nawet nie dbają o to, co grają. Jakoś wszystko to czują i już – mówił znakomity pianista w przerwie swojego występu w Dusznikach-Zdroju.
rozwiń zwiń