Warszawska Jesień. Jerzy Kornowicz: język i muzyka mają kierunek intencjonalny

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 12:03
- Dążyliśmy do pokazania, że i język, i muzyka mają siłę sprawczą. Chociażby przez pewne intencje, ukierunkowanie jakiegoś przesłania czy wizji świata. W skali lekkości i powagi festiwal jest rozpięty między językową i muzyczną błahością, niefrasobliwością, po prostu urokiem bycia a językiem i muzyką z całą powagą intencji, jakichś tez o świecie, wręcz prób naprawy tego świata - mówił dyrektor 63. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".
Plakat
PlakatFoto: Mat. prasowe

Posłuchaj
119:14 2020_09_14_23_00_37_PR2_Nocna_Strefa.mp3 Rozmowa o Festiwalu "Warszawska Jesień 2020" (Nocna strefa/Dwójka)

Warszawska Jesień_PAP_1200.jpg
Otwarte archiwa Warszawskiej Jesieni

"Brzmienie głosu jest bogatsze i prawdziwsze od tego, co ten głos mówi". To słowa Francois-Bernarda Mache'a, francuskiego kompozytora, filozofa muzyki, twórcy i badacza języków i ich muzycznych tajników. Dobrze pasują one również do startującej w najbliższy piątek (18.09) "Warszawskiej Jesieni". Główne tematy tegorocznego festiwalu to bowiem muzyka i język.

W festiwalowych koncertach oba te żywioły będą przeplatać się na różne sposoby, dotykając kwestii takich jak: rola słowa w muzyce – słowo wtopione w muzykę i muzyka wtopiona w słowo – język muzyki, muzyka języka – muzyki i języka elementy wspólne – specyfika struktur – gramatyka muzyki, architektura tekstu – podobieństwo funkcji – muzyka a informacja – komunikacja poprzez muzykę – środki przekazu – "mowa" muzyki w perspektywie społecznej – sztuka czasu zarazy: muzyka domowa.

Światowe premiery, solistki i soliści, orkiestry, chóry i zespoły

Program wydarzenia obejmuje też performanse, teatr dźwięku, różne formuły opery, formy radiowe (w 95-lecie Polskiego Radia) i internetowe, spotkania, warsztaty kompozytorskie. Gośćmi specjalnymi będą: Mark Andre, François Sarhan, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, François-Bernard Mâche, Peter Ablinger, Juliana Hodkinson i Joanna Woźny.

Ponadto wystąpią: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Muzyki Nowej, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, NFM Orkiestra Leopoldinum, orkiestra European Workshop for Contemporary Music, Chopin University Big Band, Ensemble Vortex, Ensemble Nikel, Ensemble Garage, Kwadrofonik, ElettroVoce, Electric Primitivo i inni.

Z Jerzym Kornowiczem, dyrektorem 63. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", rozmawialiśmy o języku i jego muzycznych tajnikach. Przypomnieliśmy arcydzieło Helmuta Lachenmanna z 2003 roku, "Schreiben" (Pisanie) na orkiestrę, utwór, który wykonany w Warszawie kilkanaście lat temu dał impuls do wielkiego intelektualnego poruszenia w polskim środowisku kompozytorskim.

W audycji pojawiła też piękna medytacja nad tajnikami rzeczywistości opowiadanymi za pomocą słów w utworze Aleksandra Kościowa "Bennington Triangle" (w wykonaniu sekstetu wokalnego proModern i pianisty Piotra Sałajczyka) oraz cudowna kontemplacja języka obrazów - fotografii natury jakie w ramach festiwalu tradycji i awangardy muzycznej Kody w Lublinie dali Szabolcs Esztenyi - fortepian, Hubert Zemler - perkusja, Ryszard Latecki - multi-instrumentalista i Tadeusz Wielecki - kontrabas.

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Ewa Szczecińska

Gość: Jerzy Kornowicz (dyrektor Warszawskiej Jesieni)

Data emisji: 14.09.2020

Godzina emisji: 22.00

materiały prom.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Piotr Tabakiernik: przy "De Trinitate" to tekst uruchomił muzykę

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2019 15:02
- Zastanawiałem się, gdzie można to zakotwiczyć. Natychmiast pojawił mi się jeden temat, czyli chorał gregoriański. Dla współczesnego kompozytora, tak mi się wydaje, to zawsze straszny problem, co zrobić z tym chorałem, który sam w sobie jest doskonałą muzyką pisaną na chwałę bożą i nic więcej nie potrzeba - mówił gość Dwójki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ryan Bancroft: otwartość umysłu i entuzjazm to w muzyce podstawa

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2019 15:32
- Gdy do muzyki - jakiejkolwiek! - podchodzimy entuzjastycznie, to i nauka jest łatwiejsza, i więcej można wyciągnąć z każdego doświadczenia - mówił w Dwójce młody dyrygent, który poprowadził koncert finałowy festiwalu Warszawska Jesień 2019.
rozwiń zwiń