Uniwersytety Europejskie - jak działają, kogo kształcą?

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2023 20:30
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wraz z sześcioma uczelniami partnerskimi, reprezentującymi różne konsorcja Uniwersytetów Europejskich, rozpoczęła realizację projektu EUC-VOICES. Na co mogą liczyć studenci?
Najnowszy projekt Uniwersytetów Europejskich  - EUC-VOICES - ma na celu wzmocnienie zaangażowania i pobudzenie aktywności młodych Europejczyków. (zdj. ilustracyjne)
Najnowszy projekt Uniwersytetów Europejskich - EUC-VOICES - ma na celu wzmocnienie zaangażowania i pobudzenie aktywności młodych Europejczyków. (zdj. ilustracyjne)Foto: michaeljung/Shutterstock
  • W 2019 roku Komisja Europejska zainicjowała projekt Uniwersytetów Europejskich.
  • W skład konsorcjów weszły najlepsze ośrodki akademickie z Europy.
  • Wśród nich są 23 polskie uczelnie - w tym Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • Konsorcjum CIVICA oferuje różne aktywności studenckie na wszystkich etapach studiów.
  • Najnowszy projekt - Projekt EUC-VOICES - ma na celu wzmocnienie zaangażowania i pobudzenie aktywności młodych Europejczyków.

Uniwersytety Europejskie - co to jest?

W 2019 roku Komisja Europejska powołała pilotażowy projekt Uniwersytetów Europejskich i zachęcała najlepsze uczelnie to tworzenia konsorcjów, czyli sieci współpracujących ze sobą placówek. - Projekt EUC-VOICES jest konsekwencją tej inicjatywy - tłumaczy Katarzyna Kacperczyk, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH.

Polskie uczelnie w międzynarodowych konsorcjach

Finansowanie działalności Uniwersytetów Europejskich odbywa się z budżetu programu Erasmus Plus, a celem konsorcjów jest konkurowanie z najlepszymi uniwersytetami w Stanach Zjednoczonych czy w Azji. - SGH jest jedną z 23 polskich uczelni, które uczestniczą w konsorcjach. Nasze konsorcjum nazywa się CIVICA i współtworzymy je z prestiżowymi ośrodkami akademickimi m.in. z Francji i z Niemiec - mówi gość Czwórki. - Działamy w nim od 2021 roku i oferujemy różne aktywności studenckie na wszystkich etapach studiów.

Nauka z komponentem biznesowym

Wśród nich są m.in. specjalne ścieżki kształcenia, które kończą się certyfikatem przyznawanym przez całe konsorcjum. - Nasze partnerskie uczelnie mają na swoim koncie wieloletnią współpracę z wieloma firmami, Szkoła Główna Handlowa również. Dlatego każda z tych ścieżek ma komponent biznesowy i ma partnerów biznesowych oraz praktyki studenckie po zakończeniu nauki - wyjaśnia rozmówczyni Piotra Firana. - To jest ten moment, kiedy studenci mogą doświadczyć konkretnych zadań, które w przyszłości postawią na ich drodze pracodawców, w tym także duże, międzynarodowe firmy.

Posłuchaj
13:19 CZWÓRKA Reset - SGH 05.09.2023.mp3 EUC-VOICES - o projekcie opowiada Katarzyna Kacperczyk z Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH w Warszawie (Reset/Czwórka)

Kompetencje twarde i miękkie

Praca w zespole złożonym ze studentów z różnych krajów pozwala na wymianę umiejętności twardych nabytych w różnych systemach kształcenia, ale daje także szansę na zdobycie umiejętności miękkich, które są obecnie bardzo cenione w firmach. - Chodzi m.in. o komunikację międzykulturową oraz o uwrażliwienie na mentalność ludzi z innych krajów i na inny styl pracy - dodaje Katarzyna Kacperczyk.

Sprawdź też:

EUC-VOICES: pobudzenie aktywności i zaangażowania

Projekt EUC-VOICES skierowany jest do studentów i doktorantów z uczelni, które wchodzą w skład istniejących konsorcjów Uniwersytetów Europejskich. Jego głównym celem jest wzmocnienie zaangażowania i pobudzenie aktywności młodych Europejczyków, umożliwiając im większe zaangażowanie na rzecz kształtowania przyszłości Unii Europejskiej, wymiany doświadczeń oraz budowania aktywnych postaw obywatelskich i społecznej odpowiedzialności na bazie unijnych wartości.

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Katarzyna Kacperczyk (dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH w Warszawie)

Data emisji: 05.09.2023

Godzina emisji: 17.15

kul

Czytaj także

Czy studia magisterskie są nam potrzebne?

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2019 18:11
W Europie funkcjonuje trójstopniowy system edukacji wyższej. Polskimi odpowiednikami są studia licencjackie, magisterskie i podyplomowe. Nie wszyscy studenci decydują się jednak na kontynuację studiów i zdarza się, że kończą je po trzech latach, na licencjacie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Porzucone studiowanie. Zmiana kierunku studiów częstym wyborem

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2022 19:52
W latach 2012-2022 w Polsce ponad milion podjętych "studiowań" zostało porzuconych. To aż 40 procent studenckich wyborów. Powodem rezygnacji bywa zły wybór kierunku studiów, ale też zbyt wysoki lub zbyt niski poziom edukacji
rozwiń zwiń