Natka pietruszki - kompleks na jesienno-zimową odporność

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 12:56
Natka pietruszki to przede wszystkim witamina C. Garść pokrojonej natki pokrywa w 100 procentach nasze dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. 
Polska jest znaczącym w Europie eksporterem pietruszki.
Polska jest znaczącym w Europie eksporterem pietruszki.Foto: Pixabay

czosnek_1200.jpg
Czosnek - słynny, polski superfood

Natkę możemy kupić o każdej porze roku w przeróżnej postaci: w pęczkach, siekaną lub suszoną. Ewa Sypnik-Pogorzelska z Dietosfery podkreśla, że to bomba witaminowa. 


Posłuchaj
03:14 czwórka ndt 27.11.2020 natka 1.mp3 O właściwościach natki pietruszki opowiada Ewa Sypnik-Pogorzelska z Dietosfery (Najlepszy dzień tygodnia/Czwórka)

 

- Natka pietruszki to przede wszystkim źródło witaminy C. Ona nam się kojarzy najczęściej z cytrusami, ale w natce pietruszki jest jej dużo dużo więcej - podkreśla dietetyczka. - Witamina C w czasie jesienno-zimowym jest naszym sprzymierzeńcem w budowaniu odporności - dodaje. 

Ale nie tylko witaminę C ma w sobie natka. - To bogate źródło żelaza, ono jest niehemowe, czyli gorzej przyswajalne, ale w obecności witaminy C jego przyswajalność i wykorzystywanie przez nasz organizm są dużo wyższe - mówi ekspertka. - To warzywo pomaga w leczeniu niedokrwistości, niedoborów żelaza. To superfood.

Sprawdź także:

Może dziwić też fakt, że natka pietruszki jest doskonałym źródłem betakarotenu. Nie wskazuje na to jej kolor.  - Ta wspomniana garść natki też pokrywa zapotrzebowanie na betakaroten - mówi rozmówczyni Czwórki. - Ten składnik, wraz z witaminą E, świetnie działają na wzrok, na skórę, razem walczą z wolnymi rodnikami. Zawartość witaminy K zwiększa krzepliwość krwi, a zawarty w natce potas obniża ciśnienie krwi. Ona ma bardzo dużo prozdrowotnych wartości.  

Ekspertka podkreśla, że warto dany produkt stosować systematycznie nawet w mniejszych ilościach. A jeśli ktoś nie lubi natki to można próbować ją maskować. 

shutterstock brokuły showcake 1200.jpg
Przodek kalafiora i przysmak kulturystów. Brokuł daje radę

Natka znana jest wszystkim jako dodatek do niedzielnego rosołu i innych zup. Ale w kuchni można ją wykorzystać i na inne sposoby.

Posłuchaj
03:00 czwórka ndt 27.11.2020 natka 2.mp3 Jak przygotować pietruszkową oliwę - poleca Arek Płoński, szef kuchni (Najlepszy dzień tygodnia/Czwórka)

 

Szef kuchni, Arek Płoński poleca: oliwę smakową na bazie natki pietruszki, czosnku z odrobiną rozmarynu.

Składniki

1 litr oliwy z oliwek
2 gałązki rozmarynu
200 gramów świeżej natki pietruszki
3 ząbki czosnku
szczypta soli, cukru, pieprzu
czysta tetra i sitko


ekologia dzieci 1200.jpg
Ekologiczna partyzantka. Dla zieleni, przeciwko betonowi

Natkę pietruszki wkładamy na 30 sekund do wrzątku. W ten sposób uzyskamy więcej koloru z naszego zioła. Obieramy listki rozmarynu z gałązek. Zioła wkładamy do wysokiego pojemnika. Zalewamy oliwą z oliwek. Dodajemy czosnek. Blendujemy do połączenia się składników.
Dosypujemy cukier, sól i pieprz.

W rondelku wkładamy sitko, przekładamy tetrą i przelewamy na to oliwę. Wkładamy do lodówki na 12 godzin. Otrzymaną oliwę przelewamy do butelki.

***

Tytuł audycji: Najlepszy dzień tygodnia

Prowadzi: Mateusz Kulik

Goście: Ewa Sypnik-Pogorzelska (Dietosfera), Arek Płoński (szef kuchni)

Data emisji: 27.11.2020

Godzina emisji: 7.36, 8.35

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jadł go Neron, by poprawić swój głos. Por na talerzu

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 09:20
Pora i jego lecznicze właściwości podobno znano już w starożytności. Do Polski przywiozła go królowa Bona. Jak dziś poznać polskiego pora i tego z zagranicy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szczaw - zapomniany, zdrowy przyjaciel

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2020 10:59
- Szczaw ma złą sławę ze względu na wysoką zawartość szczawianów, które zaburzają wchłanianie wapnia. Jednak ta teoria jest trochę naciągana - mówi dietetyk Hanna Stolińska. - Szczaw jest bombą wapnia - dodaje. 
rozwiń zwiń