Jadł go Neron, by poprawić swój głos. Por na talerzu

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 09:20
Pora i jego lecznicze właściwości podobno znano już w starożytności. Do Polski przywiozła go królowa Bona. Jak dziś poznać polskiego pora i tego z zagranicy?
Audio
  • Dietetyk, Hanna Stolińska-Fiedorowicz opowiada o właściwościach pora (Najlepszy dzień tygodnia/Czwórka)
  • Szef kuchni, Arek Płoński zdrada sposób na kulinarne odczarowanie pora (Najlepszy dzień tygodnia/Czwórka)
Por, zdjęcie ilustracyjne
Por, zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay

rabarbar 1200.jpg
Rabarbar. Wiosenny deser z witaminowych łodyg

- Por nie jest ulubionym warzywem Polaków. Traktowany jest głównie jako dodatek, jako włoszczyzna - mówi Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk. - Jest bardzo zdrowym warzywem, zawiera dużo witaminy A, betakarotenu, który przekształca się witaminę A, to bardzo silny przeciwutleniacz. Por zwiera dużo kwasu foliowego, który jest bardzo cenny dla naszego układu nerwowego oraz witaminę C, czyli też jeden z lepszych przeciwutleniaczy - podkreśla.

Ekspertka zdradza, że wielkie pory w naszych sklepach to zazwyczaj produkty z zagranicy. - Polski por jest mały i zgrabny, i zdecydowanie lepiej go kupować - podkreśla. - Warto też jeść pora na surowo, choć osoby mające problemy gastryczne powinny go unikać, gdyż jest warzywem wzdymającym - dodaje. 

granola 1200.jpg
Granola - to po prostu słodycz. "Lepiej wybierz zwykłe płatki"

Okazuje się jednak, że por nie musi być jedynie składnikiem włoszczyzny, na której gotujemy zupę. To warzywo, pochodzące z rodziny czosnkowatych, krewniak cebuli, świetnie sprawdza się w medycynie maturalnej, a Arek Płoński, szef kuchni, podaje je z kawiorem. 

Pieczony por w sosie na bazie musztardy francuskiej i śmietany z kawiorem

2 sztuki pora
musztarda francuska
masło
śmietana 30%
grubo mielony pieprz
szczypta soli
kawior

Pora płuczemy pod bieżącą wodą. Odcinamy miękkie liście, które później możemy wykorzystać np. do rosołu. Pory wrzucamy do garnka z gotującą się wodą, z odrobiną cukru i soli, na około 8 minut. Nagrzewamy piekarnik na około 180 stopni. Blaszkę wykładamy papierem do pieczenia układamy na niej pora. Smarujemy go odrobiną rozpuszczonego masła. Wkładamy do piekarnika na 15 minut.

Sos
Na rozgrzaną patelnię wkładamy łyżkę musztardy francuskiej, zalewamy to śmietanką i kiedy trochę śmietana odparuje, dorzucamy trochę bardzo zimnego masła, żeby zagęściło sos.
Pora po wyjęciu z piekarnika przecinamy na pół, zalewamy sosem dodajemy kawior i posypujemy grubo mielonym pieprzem.

***

Tytuł audycji: Najlepszy dzień tygodnia

Prowadzi: Kuba Marcinowicz

Goście: Hanna Stolińska-Fiedorowicz (dietetyk), Arek Płoński (szef kuchni)

Data emisji: 24.04.2020

Godzina emisji: 7.33, 8.36

pj/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Babcia podpowiada - co i jak jeść, aby zdrowo żyć?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2017 09:00
Jak mawiał autor "Fizjologii smaku" - "powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś". Jedzenie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, wygląd samopoczucie i energię.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trendy na 2020. Kuchnia roślinna dla nas i planety

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2020 10:28
- Od kilku lat widzimy trend wzrastający, jeśli mowa o kuchni roślinnej - mówi Michał Lachur, szef kuchni Organic Corner. - Towarzyszy jej filozofia zero waste, miejskie ogrodnictwo i trend kupowania "brzydkich" warzyw - dodaje. 
rozwiń zwiń