Barbie i nowe technologie. Sztuczna inteligencja na rynku zabawek

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2025 17:40
Firma Mattel, producent kultowej lalki Barbie, nawiązała współpracę z OpenAI, jej celem ma być wniesienie nowego wymiaru innowacyjności i magii do jej produktów. Możliwość rozmowy z Barbie z pewnością kusi, ale pojawiają się też pytania o zagrożenia. 
Lalkę Barbie stworzyła Ruth Handler. Po raz pierwszy zaprezentowano ją 9 marca 1959 roku na targach w Nowym Jorku.
Lalkę Barbie stworzyła Ruth Handler. Po raz pierwszy zaprezentowano ją 9 marca 1959 roku na targach w Nowym Jorku.Foto: Shutterstock

Firma Mattel na rynku działa od dekad. Produkują lalki Barbie, Hot Wheels czy Polly Pocket i mnóstwo zabawek dla maluchów pod nazwą Fisher-Price. W czerwcu ogłoszono, że zabawkarski gigant nawiązuje współpracę z Open IA, by czar sztucznej inteligencji wnieść do uwielbianych przez dzieci zabawek.

Założono, że OpenAI pozwoli firmie na nowo wyobrazić sobie, w jaki sposób fani mogą doświadczać i wchodzić w interakcje z cenionymi markami. - Każdy z naszych produktów i doświadczeń ma inspirować fanów, bawić publiczność i wzbogacać życie poprzez zabawę. AI ma moc, aby rozszerzyć tę misję i poszerzyć zasięg naszych marek w nowy i ekscytujący sposób - powiedział Josh Silverman, Chief Franchise Officer w Mattel.

Czy pogadamy z Barbie? Możliwości i zagrożenia

Możemy sobie wyobrazić, jak interaktywny pluszak już nie wyśpiewuje alfabetu, nie liczy robotycznym głosem do 10, a wchodzi interakcje z dzieckiem - mądrze i rozsądnie odpowiadając na jego pytania, a Barbie uczy nieco starsze dzieci np. języków obcych. Brzmi idealnie, ale jest też druga strona tego medalu - interakcje wcale nie muszą być mądre i rozsądne. 

Sztuczna inteligencja daje nam morze nowych możliwości, ale naraża nas też na wiele nowych zagrożeń. 
Początkowo zachłysnęliśmy się możliwościami AI, dziś widzimy już jej mankamenty. Rodzice wielokrotnie alarmowali, jakie treści chatboty serwują ich dzieciom, zwracali uwagę na brak ostrzeżeń przed tymi, które przeznaczone są jedynie dla pełnoletniego użytkownika. Firmy starają się korygować błędy, zapobiegać zgłaszanym incydentom. Oddanie jednak zabawki z technologią AI w ręce maluchów budzi obawy o treści im dostarczane. Tu nie ma miejsca na błędy. 

Zastanawia też kwestia budowania relacji i więzi społecznych. Jak potencjalne interaktywne zabawki z możliwościami sztucznej inteligencji będą wpływały na najmłodszych? Czy zbudowane przywiązanie do zabawki nie sprawi, że przyjaźnie w realu będą dla nich mniej istotne? Te pytania dziś pozostają otwarte. Niewykluczone, że w najbliższym czasie poznamy na nie odpowiedź, bo pierwszy produkt współpracy Mattel z OpenAI ma trafić w nasze ręce jeszcze w tym roku. 

Zobacz też:


Producent Barbie chce również wprowadzić rozważa wprowadzenie ChatGPT w swoich operacjach biznesowych, rozwijaniu produktów i pogłębianiu relacji z fanami. 

***

pj


Czytaj także

AI Friend - sztuczna inteligencja w roli przyjaciela?

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2024 22:01
Coraz szerzej mówi się, że samotność to choroba XXI wieku. Korzystając z rozwoju nowych technologii i wykorzystując m.in. sztuczną inteligencję, firmy z branży IT prześcigają się w wymyślaniu "przyjaciół", którzy mogliby wypełnić pustkę. Czy jednak jest to bezpieczne i do czego może nas zaprowadzić?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nagroda Nobla z fizyki przyznana. Laureatami pionierzy AI

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2024 14:30
Nagroda trafiła w ręce Johna J. Hopfielda i Geoffreya E. Hintona. Komitet Noblowski docenił badaczy za "fundamentalne odkrycia, które umożliwiają uczenie maszynowe przy zastosowaniu sztucznych sieci neuronowych". W cyklu Czwórki "O co chodzi z tymi Noblami?" wyjaśniamy, jakie znaczenie dla społeczeństwa mają opracowane przez naukowców technologie i dlaczego werdykt komisji wzbudza wątpliwości części środowiska naukowego.   
rozwiń zwiń