Przed egzaminem przyjmij pozycję Supermana

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2020 12:10
Maturzystom zostały ostatnie dni na naukę. Stres rośnie i przeszkadza. Warto się go pozbyć - choćby oddychając. Bardzo często mówi się, że wytrychem do naszego okładu nerwowego jest oddech - mówi Basia Tworek. - To niesamowita funkcja. Oddech płynie wtedy, kiedy o nim nie myślimy, a kiedy zaczynamy o nim myśleć to możemy nim kierować - dodaje. 
Audio
  • Barbara Tworek podpowiada jak oddychać, by zredukować stres (Rozbiegani/Czwórka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: fizkes/shutterstock.com

 

karina terzoni karolina erdmann 1200.jpg
Karolina Erdmann serwuje trening na trudny czas >>>

Nasze ciało nie jest przystosowane do ciągłej pozycji statycznej, potrzebuje ruchu. On jest antidotum na wiele napięć statycznych, które nosimy w naszym ciele. 

- Jak się okazuje, kiedy jesteśmy napięci, albo bardzo się stresujemy np. przed egzaminem, 
nasz wzorzec oddechowy całkowicie się zmienia - mówi Barbara Tworek. - To oznacza, że zaczynamy oddychać do górnych partii płuc - pod obojczyki. Nazywane jest to oddychaniem pozornym. Jest to sposób oddychania charakterystyczny dla reakcji stresowych w naszym organizmie. Przez to jesteśmy też bardziej napięci, zestresowani - dodaje. 

ZOBACZ TAKŻE Pokonaj stres. Ćwicz, by zyskać opanowanie >>>

 

oddychanie kobieta sport las natura radość mgła 1200.jpg
Lidia Zamyłko: zamknij oczy i oddychaj prawidłowo

Poddenerwowanie, stres przed maturą możemy zmniejszyć kontrolując oddech, skupiając się na nim. - Warto sobie ziewnąć, przeciągnąć się, położyć dłonie na dolnych bocznych żebrach - można je łatwo wyczuć i spróbować pooddychać w ten obszar ciała - podpowiada ekspertka. - Należy skierować oddech trochę niżej do dolnych partii płuc, to jest tzw. oddech przeponowy i on działa harmonizująco na nasz układ nerwowy i obniża poziom stresu - dodaje. 

Ciągły stres powoduje wiele napięć w naszym organizmie. Basia Tworek poleca położenie się na plecach z czymś ciężkim na brzuchu (może być to książka, albo nasz kot) i oddychanie, by brzuch rozluźnić. - Oddech brzuszny warto robić, gdy zasypiamy. Przed snem jest bardzo rozluźniający - podkreśla. - Gdy się uczymy warto ćwiczyć ten oddech do dolnych bocznych żeber. 

ZOBACZ TAKŻE Plogging - moda na ekologiczne bieganie >>>

Gdy już stoimy przed salą egzaminacyjną, a stres nie odpuszcza i ciągle rośnie, warto sięgnąć po proste, ale  sprawdzone techniki. Trochę oszukać układ nerwowy np. opierając się o ścianę. - To daje naszemu układowi nerwowemu sygnał, że mamy wsparcie - wyjaśnia specjalistka. - Pomoże też postawa na Supermana - szerszy rozkrok, ręce na biodrach i oddychamy w tej pozycji. Kolejną opcją jest stanie na jednej nodze, próba złapania równowagi. Te zabiegi działają harmonizująco - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Gość: Barbara Tworek

Data emisji: 15.05.2020

Godzina emisji: 9.49

pj/kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kamila Nowowiejska: pokonaj stres. Ćwicz, by zyskać opanowanie

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 11:47
Powtarzając do matury z Czwórką, warto zadbać też o relaks i mięśnie całego ciała. Kamila Nowowiejska w "Rozbieganych" ja zadbać o oddech i rozciąganie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Siedzisz całe dnie przy biurku? Pomoże ci "pozycja psa"

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2020 14:21
Oto ćwiczenia rozciągające, które pomogą naszym mięśniom, ale także odciążą nasze ciało i kręgosłup po długich godzinach spędzanych przed biurkiem podczas przygotowań do matury.
rozwiń zwiń