Sport w czasie pandemii. "Jest ważny też dla zdrowia psychicznego"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 13:39
- Jeśli pracujemy zdalnie ważne jest, by osiem godzin siedzenia przy komputerze przeplatać drobnymi aktywnościami: przeciągnijmy się, wstańmy na chwilę, otwórzmy okno - wymieniał Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia. 
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: LL_studio/Shutterstock.com

bieganie kobieta sport smartwatch 1200.jpg
"Trening wygrywania". Jak ćwiczyć z głową i zostać zwycięzcą?

Z raportu "Czas wolny Polaków podczas koronawirusa" wynika, że aż 88 proc. Polaków odczuwa psychiczne skutki zagrożenia pandemią. Dla 33 proc. głównym uczuciem, towarzyszącym im na co dzień jest niepokój o przyszłość. Niemal 1/4 z nas zmęczona jest przebywaniem w domu, a tylko 7 proc. Polaków postrzega pandemię jako okres, w którym mamy więcej czasu dla siebie i możemy wypocząć.

Posłuchaj
19:31 2020_12_04-09-16-25_PR4_Rozbiegani.mp3 Jaką rolę odgrywa sport w pandemii? Rozmowa z Mateuszem Banaszkiewiczem (Rozbiegani/Czwórka) 

terzoni przedwojewski 1200.jpg
Mistrz świata w biegach górskich: po prostu robię to, co kocham

Jak podkreślał w Czwórce Mateusz Banaszkiewicz, aktywność fizyczna to jeden z podstawowych warunków, by optymalnie radzić sobie z trudnymi sytuacjami. - Sprawia, że rośnie nasze poczucie własnej skuteczności. Ludzie przeciążeni obowiązkami i natłokiem negatywnych emocji, podejmujący ćwiczenia zaczynają myśleć, że są sobie w stanie z tym wszystkim poradzić - tłumaczył ekspert. - Nawet, jeśli podejmujemy tę aktywność sami, na przykład biegając dookoła parku, daje nam ona poczucie, że jesteśmy częścią pewnej społeczności.

Czytaj także:

Jak tłumaczył, ważne, by czuć się zaangażowanym, mieć cel, który możemy osiągnąć, odczuwać pozytywne emocje, a także poczucie sensu w tym, co robimy. ZOBACZ TAKŻE Ikigai - rewolucja  stronę szczęścia >>>

- Pandemia pomieszała granice między życiem osobistym a zawodowym. Pracujemy często zdalnie, więc wciąż jesteśmy w pracy. Ważne więc, by ustawić sobie pewne granice - tłumaczył ekspert. - Jeśli pojawia nam się poczucie, że każdy dzień jest taki sam, warto wprowadzić do swojego życia zmiany, i tu świetnym rozwiązaniem jest aktywność fizyczna - mówił Mateusz Banaszkiewicz. - Aby mieć energię, musimy ją najpierw sami wygenerować. Jeśli więc zaczniemy uprawiać sport, nasz mózg się dotleni, ale też zacznie wydzielać neurohormony, na przykład endorfiny. My zaś zaczniemy odczuwać energię do działania i satysfakcję z tego, co robimy - wymieniał. Ważne też, by aktywność fizyczną uprawiać regularnie, a przy tym "na podwyższonym tętnie". - To pomoże nam realizować różne procesy fizjologiczne, ważne dla naszego organizmu. Psychologicznie: da nam to chęć do dalszego działania, i dużą porcję optymizmu - tłumaczył ekspert. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Gość: Mateusz Banaszkiewicz (psycholog zdrowia)

Data emisji: 04.12.2020

Godzina emisji: 09.07

kd


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Weź głęboki oddech. Dla głowy i dla zwycięstwa

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 13:10
O tym, jak ważne jest zdrowie psychiczne i równowaga w sporcie więdzą wszyscy ci, którzy trenują - zawodowo i amatorsko.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Trening wygrywania". Jak ćwiczyć z głową i zostać zwycięzcą?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 15:08
- Wygrywanie to jest długotrwały proces, a nie jednorazowe zwycięstwo. W sporcie nie chodzi tylko o to, by zdobyć medal, ale także, by powtórzyć ten sukces. To mogą zrobić tylko najlepsi - mówiła Katarzyna Selwant, psycholog sportu, trenerka olimpijczyków. 
rozwiń zwiń