Jak powrócić do aktywności fizycznej po koronawirusie?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2020 15:21
Ryzyko zakażenia koronawirusem dotyczy niestety także osób zdrowych i aktywnych fizycznie. W zależności od przebiegu choroby powrót do sportu i pełnej sprawności po niej to sprawa indywidualna.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Oleg Romanko

laboratorium szczepionka 1200
"Hełm tlenowy" częścią antycovidowej zbroi? Prace nad tą metodą trwają

- Podczas zakażenia - to dotyczy wszystkich infekcji - warto ograniczyć aktywność do minimum i odpoczywać najdłużej, jak to możliwe - tłumaczył prof. Marek Kuch, lekarz. - To podstawa, by uniknąć powikłań. Aktywność poprawia przepływ krwi, ale - jeśli akurat jesteśmy chorzy - ta rozprzestrzenia wirusa w naszym organizmie.

Posłuchaj
06:56 _PR4_AAC 2020_11_13-09-40-56.mp3 Jak uniknąć pokowidowych powikłań i powrócić do pełnej biegowej sprawności? (Rozbiegani/Czwórka) 

Jak tłumaczył dr Marcin Konopka, powikłania w takim przypadku mogą być bardzo niebezpieczne i stwarzać nawet zagrożenie zapalenia mięśnia sercowego. - To jedno z groźniejszych powikłań sportowców. Wysiłek fizyczny promuje postęp choroby - podkreślał ekspert.

shutterstock trening masaz rolowanie 1200.jpg
Pilates, czyli sztuka kontrolowania ciała

Posłuchaj także:

Jak tłumaczył, wyróżniamy kilka "sposobów" chorowania na COVID-19. - Mamy pacjentów tzw. bezobjawowych, skąpoobjawowych - czyli ludzi z objawami typu ból głowy, brak węchu i smaku, mamy pacjentów, u których doszło do powikłań systemowych, czyli m.in. z zapaleniem płuc i ciężką, przedłużającą się gorączką. Ostatnią grupą są pacjenci wymagający hospitalizacji - tłumaczył dr Marcin Konopka.

ZOBACZ WIĘCEJ Koronawirus - raport specjalny >>>

Po ustąpieniu objawów koronawirusa warto do codzienności powracać powoli, niczego nie robić "na siłę" - przekonują trenerzy biegania z Adidas Runners. - W trakcie choroby odpuściliśmy całkiem wszelkie aktywności, a po niej, zanim powróciliśmy do sportu, staraliśmy się "rozruszać" - tłumaczyła Julita Kotecka-Nerek. - Do końca kwarantanny i przez kilka dni po niej zachowywaliśmy wstrzemięźliwość. Postawiliśmy na sesje mobility, delikatny trening siłowy - tłumaczyła. A jak przekonywał Paweł Nerek, "ostry trening cardio" warto zostawić sobie na potem. - Siedzenie w domu i chorowanie powoduje totalne pospinanie ciała. Warto więc je rozruszać: robić skłony, przysiady, wykroki. Wszystko na dużo mniejszym obciążeniu niż wcześniej - mówił trener. - Sami dopiero po tygodniu takiego regularnego ruchu zaczęliśmy się czuć dobrze - wspominał.

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 13.11.2020

Godzina emisji: 09.40

kd

Czytaj także

Co dziesiąty student bez pracy

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 09:31
Studenci nie czekają z pracą do otrzymania dyplomu magistra. Aktywności zawodowe z nauką łączy niemal 80 procent z nich. Niestety pandemia pokrzyżowała plany wielu żaków. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łódzcy studenci medycyny wesprą medyków

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2020 15:02
Sytuacja epidemiologiczna w Polsce dynamicznie się zmienia. Na pierwszym froncie walki z koronawirusem stoją lekarze, pielęgniarki, sanitariusze - z pomocą im ruszają studenci łódzkiego Uniwersytetu Medycznego. 
rozwiń zwiń