Gumy oporowe - na trening w domu i na spacerze

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 12:00
Taśmy oporowe, zwane też gumami to hit na Instagramie. Trenujący chętnie sięgają po nie w czasie lockdownu. To świetne narzędzie do wykonania treningu całego ciała, a zajmuje bardzo niewiele miejsca. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Schutterstock/Adamov_d

terzoni przedwojewski 1200.jpg
Mistrz świata w biegach górskich: po prostu robię to, co kocham

Ogromnym atutem gum oporowych jest to, że zajmują bardzo mało miejsca, możemy zabrać je wszędzie, a wykorzystamy je do treningu mięśni całego ciała. 


Posłuchaj
05:36 czwórka rozbiegani 4.12.2020 gumy.mp3 O gumach oporowych, ich rodzajach i zastosowaniu opowiada Filip Jaros, trener personalny (Rozbiegani/Czwórka)

 

Nasz codzienny trening nie musi być nudny. Możemy go urozmaicać właśnie za pomocą taśm oporowych. Warto wybrać taki rodzaj, który będzie odpowiedni dla nas i naszego treningu.

Rodzaje taśm:

- minibandy - to gumy wąskie. - Doskonale się nadają do ćwiczeń pośladków, poprawy naszej sylwetki bez nadmiernej rozbudowy masy mięśniowej - mówi Filip Jaros, trener personalny.  

- powerbandy - gumy szerokie o dużym oporze. - Najczęściej ich długość sięga 2 metrów. Takie gumy mogą znaleźć zastosowanie np. podczas podciągania, gdy nie potrafimy jeszcze podciągać się samodzielnie - mówi ekspert.

- t-rixy, t-rexy. - Na takich taśmach możemy wykonać trening całego ciała z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała. One nie są tak elastyczne - ocenia.

- gumy typu pilates - mają około 120-180 cm

- taśmy do jogi

- ekspandery - na końcach mają łapki, uchwyty.

Każda z nich służy do innego rodzaju treningu - podsumowuje trener. 


bieganie jesień para trening sport 1200.jpg
Jak powrócić do aktywności fizycznej po koronawirusie?

Takie gumy pomagają nam wrócić do pełnej sprawności po kontuzjach np. po urazach barków, kolan, łokci. - Nie możemy od razu rzucić się na hantle i sztangi i wtedy, w celu aktywizacji naszych stawów świetnie sprawdzają się takie gumy - wyjaśnia Filip Jaros. 

Ćwicząc z gumami angażujemy te same partie mięśni, co podczas podnoszenia ciężarów. - Główna różnicą jest to, że mięśnie podczas ćwiczeń na gumie są poddawane różnym obciążeniom i zmienia się to w trakcie wykonywania ćwiczenia - zauważa ekspert. - W przypadku odważników ten odważnik zawsze będzie miał swoja wagę, a guma oporowa zachowuje się inaczej - im bardziej my ją rozciągamy, tym bardziej ona się nam przeciwstawia. Nasz układ nerwowy dostaje nowy bodziec, nowy impuls od gumy. Rozbudowa masy mięśniowej, grupy mięśniowej jest dużo łatwiejsza i osiągamy lepsze efekty - dodaje. 


Czytaj także:

Filip Jaros podpowiada jak wykorzystać taśmy oporowe do ćwiczeń w domu. 

- Umieszczamy gumę nad stawami kolanowymi, nad stawami skokowymi i możemy zrobić odwodzenia nóg do boków. W taki sposób angażujemy do pracy pośladki. Możemy dodać przysiad - proponuje. - Bardzo popularnym ćwiczeniem jest wykonywanie kroków dostawnych z punku a do punktu b. W pozycji krzesełka, pamiętając by brzuch był napięty, z gumą nad kolanami poruszamy się z jednego punktu do drugiego dostawiając nogę - poleca. 

Ekspert zwraca też uwagę, że na rynku pojawiły się gumy materiałowe, które dają lepszy komfort ćwiczenia, obciążone są też mniejszym ryzykiem pękania. 


Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Filip Jaros (@jaros_fitness)

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał: Adrianna Janieszewska

Data emisji: 4.12.2020

Godzina emisji: 09.47

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bieganie na weganie i z szacunkiem dla siebie samego

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2019 17:10
- Na trening wychodzę z "lekkim żołądkiem". Zazwyczaj wystarczy mi owsianka na napoju roślinnym. Jeśli mam okres "ładowania węgli", jem więcej ryżu, roślin strączkowych i oleistych, ale nie wchodzę w pizzę i makarony - mówi Gniewomir Skrzysiński, autor książki "Bieganie na weganie. Jak przebiec 100 mil jedząc trawę i kamienie". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Weź głęboki oddech. Dla głowy i dla zwycięstwa

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 13:10
O tym, jak ważne jest zdrowie psychiczne i równowaga w sporcie więdzą wszyscy ci, którzy trenują - zawodowo i amatorsko.
rozwiń zwiń