Andrzej Pągowski: zostałem abasadorem "Polski na TAK", bo mam dość "Polski na NIE"

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2025 12:42
- Uważam, że polska grafika i sztuka plakatu osiągnęły poziom światowy, a nawet więcej. Jesteśmy bardziej inteligentni, bardziej lustracyjni, bardziej różnorodni, bardziej świeży - mówi Andrzej Pągowski, grafik, plakacista, ambasador "Polski na TAK". - Pułapką jest gdy młodzi ludzie za mało patrzą w siebie i w historię kraju, która dałaby im różnorodność i inność, a patrzą na to co modne, co modne na zachodzie, co się sprzedaje. 
Andrzej Pągowski, grafik, plkacista, jeden z ambasadorów Polski na TAK oraz Karina Terzoni i Kasia Dydo
Andrzej Pągowski, grafik, plkacista, jeden z ambasadorów "Polski na TAK" oraz Karina Terzoni i Kasia DydoFoto: Krzysztof Świeżak/Polskie Radio

"Polska na TAK!" - wspólny projekt Polskiego Radia i Telewizji Polskiej z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Jej oficialny start miał miejsce 11 października, w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Akcja ma na celu łączyć pokolenia, regiony i środowiska w duchu dumy, pozytywnej energii i nowoczesnego patriotyzmu. Inicjatorzy akcji chcą jednoczyć Polaków w świętowaniu 11 listopada. Uważają, że w tym haśle zmieszczą się wszyscy bez względu na to, na kogo głosują, w kogo wierzą czy z kim śpią. 

Akcja "Polska na TAK!" ma 11 ambasadorów, są to: Adam Małysz, Kamil Bednarek, Maja Włoszczowska, Jacek Cygan, Andrzej Pągowski, Mariusz Szczygieł, Roman Czejarek, Davina Reeves, Kolorek - Karol Stefanowicz oraz duety Katarzyna Kasia, Grzegorz Markowski i Siostry Kafar.

Andrzej Pągowski chce "Polski na TAK"

Goszczący w Czwórce Andrzej Pągowski, mistrz polskiego plakatu, grafik i autor Czwórkowego logo, zdradził, że do roli ambasadora "Polski na TAK!" przekonał go fakt, że ma dość "Polski na NIE". 

- Mnie denerwuje "Polska na NIE", wkurza mnie "Polska na NIE". Może wynika to z tego, że jestem artystą światowym, który jest otwarty, który jeździ po świecie i rozmawia - mówi artysta. - Gdy wyjeżdżam z kraju
słyszę o "Polsce na TAK" - jak to u nas jest fajnie, jak u nas to, jak u nas tamto. A wracam do Polski i słyszę wszystko na NIE. 

Andrzej Pągowski przekonuje, że jeśli będziemy cały czas "na nie" to znikniemy. - Narody, kraje, które nie doceniały swojej kultury, tego że im coś wychodzi znikały, przegrywały po jakimś czasie - mówi. - Jeśli chodzi o kulturę to uważam, że za szybko ją oddaliśmy, gdy przyszła komercja. Komercyjne reklamy mi dziś trochę przeszkadzają, ale nie dlatego, że one są, a dlatego, że one wyparły plakat. Wyparły coś na czym Polacy na ulicy, nieświadomie, się edukowali. 

Media społecznościowe - nowa ulica dla plakatu

Obecnie Andrzej Pągowski znalazł dla swojej sztuki nową "ulicę". Uważa, że są nią media społecznościowe. Na swoich profilach publikuje zdjęcia swoich prac, informuje o wystawach, komunikuje się z fanami. - Każdy artysta chce zrobić karierę, ale trzeba pamiętać by mieć szacunek do swojego odbiorcy, trzeba dbać o swoich fanów - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Andrzej Pągowski

Data emisji: 29.10.2025

Godzina emisja: 13.30

pj


Czytaj także

Pamiętniki kobiet polskiej wsi. "Przepraszam za brzydkie pismo" Antoniny Tosiek

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2025 13:49
- To są kobiety, które mieszkały na wsi pisząc pamiętniki. Nie były paniami z awansu, tylko dziewczynami, które pracowały na roli - mówi w Czwórce Antonina Tosiek o swojej książce "Przepraszam za brzydkie pismo. Pamiętniki wiejskich kobiet", będącej świadectwem przemian polskiego społeczeństwa na przestrzeni XX wieku.
rozwiń zwiń