Diamenty są wieczne. Historia Tiffany's & Co.

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2022 14:40
Solitaire - pierścionek z brylantem o charakterystycznym kwadratowym kształcie i z diamentowym szlifem - to jeden z najsłynniejszych materialnych symboli miłości. Zaprojektował go Charles Lewis Tiffany - król jubilerów.
Audrey Hepburn na planie filmu Śniadanie u Tiffanyego - 1961 rok
Audrey Hepburn na planie filmu "Śniadanie u Tiffany'ego" - 1961 rokFoto: PAP/Photoshot

Legenda za 1000 dolarów

Charles Lewis Tiffany urodził się 15 lutego 1812 roku w Connecticut w Stanach Zjednoczonych. Jako 25-latek pożyczył od ojca 1000 dolarów i wspólnie ze swoim przyjacielem ze szkoły Johnem B. Youngiem założył w Nowym Jorku niewielki sklep. - Pierwotnie był to sklep z artykułami ozdobnymi, który oferował klientom zegary, porcelanę i wyroby szklane. Kiedy Charles Lewis Tiffany zdecydował się rozpocząć samodzielną produkcję biżuterii, sklep zmienił nazwę na "Tiffany & Company" i w 1850 roku doczekał się filii w Paryżu i w Londynie - opowiada Ada Janiszewska.

Pierwszym znakiem rozpoznawczym firmy stał się Błękit Tiffany’ego, czyli charakterystyczny, jasnoniebieski kolor pudełeczek, w których sprzedawano biżuterię. Gdy Tiffany Blue Box weszło na rynek w 1853 roku wywołało tak ogromną sensację, że klienci przychodzili do salonów, żeby kupić opakowanie, nawet bez zawartości. Wtedy też Charles przejął całą kontrolę nad firmą i przemianował ją na Tiffany & Co.

Rihanna i Audrey Hepburn. Dziewczyny od Tiffany'ego

Zlokalizowany na Broadway’u sklep stał się miejscem, w którym modne kobiety z Nowego Jorku zaczęły kupować biżuterię i zegarki - mówi autorka modowego cyklu Czwórki. - Pozycję marki ugruntował i zapewnił jej miejsce w historii cytrynowo-żółty diament, który został wydobyty w Kimberley w Południowej Afryce w 1887 roku. Gdy trafił do kolekcji Tiffany’ego był wart 26 milionów dolarów. Obecnie jest częścią wystawnej kolii we flagowym sklepie przy Piątej Alei i pełni funkcję eksponatu, ale chętnych, by go kupić nie brakuje. W gronie zainteresowanych jest m.in. Rihanna. W 1961 roku kultowy naszyjnik "zagrał" w filmie Blake’a Edwardsa. Nosiła go Audrey Hepburn - odtwórczyni roli Holly Golightly w "Śniadaniu u Tiffany’ego" według powieści Trumana Capote’a.

Breakfast at Tiffany's (1961) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers

Posłuchaj
10:52 CZWÓRKA Stacja Kultura - tiffany 06.01.2022.mp3 Charles Lewis Tiffany - kim był twórca jubilerskiego imperium? (Stacja Kultura/Czwórka)

Posłuchaj także:

Diamenty we wszystkich kolorach tęczy

Charles Lewis Tiffany zmarł w 1902 roku, a schedę po nim przejął syn Louis Comfort Tiffany, który został pierwszym oficjalnym dyrektorem marki do spraw projektowania. - To on stworzył zupełnie nowy charakter Tiffany & Co., bo zaczął wyszukiwać oryginalne diamenty. Na Madagaskarze odkrył morganit, potem tanzanit i tsavoryt - dodaje rozmówczyni Kasi Dydo. Pod koniec 2019 roku Tiffany & CO. zmieniło właściciela. Firmę kupił francuski gigant kosmetyczny LVMH  za ponad 15 mld dolarów.  

ABOUT LOVE / Tiffany & Co.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo 

Materiał przygotowała: Ada Janiszewska 

Data emisji: 06.01.2021

Godzina emisji: 11.45

kul


Czytaj także

Historia magazynu mody na kartach książki. Czy to materiał na film?

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2021 15:21
Nina-Sophia Miralles prześledziła niemal 130 lat historii magazynu "Vogue". Jej książka "Glossy" to opowieść o wyrafinowanej modzie, nieprzeciętnych talentach, pasji, żądzy władzy i wielkim biznesie. Ina Lekiewicz, redaktor naczelna "Vouge Polska" opowiada o tej publikacji i polskim "rozdziale" magazynu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rok 2021 w modzie: ekologia, pandemia i setne urodziny marki Gucci

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2021 14:00
Rok temu o tej porze w świecie mody dużo mówiło się o nadziei, o zmianach i o nowym początku. 2021 rozwiał większość złudzeń i pokazał, jak bardzo ta branża musiała skonfrontować się z niepewnością współczesnego świata. 
rozwiń zwiń