- Wystawę "No.12" można oglądać w Społecznym Centrum Fotografii Chłodna 20
- To wystawa prac absolwentek i absolwentów Programu Mentorskiego Sputnik Photos 2022/23.
- Przedstawiono na niej 12 różnych projektów fotograficznych i okołofotograficznych.
Wystawa "No.12" - gdzie można ją zobaczyć?
Społeczne Centrum Fotografii przy Chłodnej 20 zaprasza na wystawę absolwentek i absolwentów Programu Mentorskiego Sputnik Photos 2022/23, zatytułowaną "No.12". Wystawa obejmuje cykle fotograficzne stworzone podczas rocznego kursu mistrzowskiego, wykonane pod opieką mentorów i mentorek: Adama Pańczuka, Agnieszki Rayss, Jana Brykczyńskiego, Karoliny Gembary, Michała Łuczaka, Rafała Milacha. Jest to zaawansowany kurs dla osób zainteresowanych fotografią dokumentalną oraz działaniami z jej pogranicza, chcących tworzyć autorskie narracje fotograficzne.
Kolektyw Sputnik Photos - jaka jest jego historia?
Sam Program Mentorski jest organizowany przez kolektyw uznanych fotografów Sputnik Photos. Jego historia sięga roku 2006, wtedy tworzyli go fotografowie z Europy Środkowo-Wschodniej. Doświadczenia okresu transformacji w ich regionie stały się punktem wyjścia do zbiorowej dyskusji na temat zachodzących tam procesów społecznych, kulturowych i politycznych.
- Przez dziesięć lat pracowaliśmy nad projektem "Stracone terytoria". To było takie nasze główne DNA, my, z dziedzictwem socjalizmu, jedziemy na różne obszary i badamy, co zostało po Związku Radzieckim - opowiada Adam Pańczuk. - Czy ten rozpad trwa, czy on się dokonał, czy dalej postępuje. Jak się okazuje teraz i jak pokazała historia, Rosja domaga się swoich byłych terenów. Obecnie naturalną siłą rzeczy i dynamiką działania trzon kolektywu został polski, a każdy z nas realizuje indywidualne projekty.
Jakie prace można zobaczyć na wystawie "No.12"?
Program Mentorski Sputnik Photos od 2012 roku ukończyło już 140 studentek i studentów. Wystawa "No.12" prezentuje 12 różnych projektów i autorów zeszłorocznej jego edycji. Jak podkreślają goście Czwórki, prezentowane prace nie ograniczają się tylko do fotografii. - My jesteśmy bardzo otwarci na różne działania intermedialne, odbywające się na styku fotografii i innych dziedzin - tłumaczy kurator wystawy. - Także tutaj oczywiście ważnym komponentem jest część tekstowa.
Pamięć-niepamięć to powracający temat
Wiele z prezentowanych projektów krąży wokół pamięci. Jednym z nich jest "Zeszyt do zapamiętywania" Pauliny Pidzik. - To zeszyt, w który wpisuję teksty, teksty poetyckie, wklejam fotografie, wyszywam różne rzeczy, więc ma takie swoje materialne ciało. Tym "ciałem" projekt się łączy z pamięcią - opowiada artystka. - Mój projekt to próba osadzenia po nagłej zmianie w życiu. To projekt bardzo osobisty, który sięga do doświadczeń, gdy nagle budzę się na OIOM-ie i nie wiem, kim jestem. Straciłam część pamięci i ten zeszyt jest taką próbą znalezienia połączeń pomiędzy tamtą, której prawie nie pamiętam, jakąś mglistą sobą, a tą, którą jestem obecnie.
"Praca nad rolą" - opowieść o rolach
Na wystawie znalazł się także projekt "Praca nad rolą", autorstwa Tomasza Motyki. - To uniwersalny temat, który dotyczy każdego. To opowieść o Natalii, która w trakcie realizacji tego projektu w latach 2022/23 była studentką trzeciego roku studiów aktorskich. Natalia wciela się w różne role ze scenariuszy i dramatów - opowiada artysta. - W tym czasie także debiutowała w profesjonalnym teatrze w Gnieźnie. Ten zestaw ról sfotografowałem w studio, przedstawiając ją w charakteryzacji i powiedzmy emocji tej postaci charakterystycznej dla kontekstu, który wypływał z pracy nad tymi spektaklami.
- Dla mnie w moim życiu teatr jest bardzo ważny jako sztuka. Pomyślałem sobie, żeby spróbować znaleźć taki początek rodzenia się w człowieku roli, ale rozumianej jako pewna forma wykreowania kogoś jeszcze w sobie - tłumaczy Tomasz Motyka. - I my to właściwie robimy tak na co dzień i w różnych sytuacjach. Nie myślimy nawet o tym. Przy projekcie korzystałem z aparatu analogowego, więc sam do końca nie wiedziałem, jaki będzie efekt. Teraz, gdy patrzę na mój projekt wyeksponowany na wystawie, to myślę, że jest on też trochę o fotografii portretowej.
30:21 CZWORKA/Stacja kultura fotografia "NO12" 24.04.2024 .mp3 O wystawie "NO12" opowiadają kurator, mentor i członek kolektywu Sputnik Photos Adam Pańczuk, a także artyści Paulina Pidzik i Tomasz Motyka (Stacja kultura/Czwórka)
Jak ważna jest rola mentora w projekcie?
Współpraca pomiędzy uczestnikami Programu Mentorskiego Sputnik Photos trwała przez rok, a projekty powstawały praktycznie od początku. Rolę mentora w tym procesie szczególnie doceniają artyści. Mówi też o niej Adam Pańczuk. - Myślę, że podstawowa to umieć słuchać. Z moich obserwacji wynika, że każdy z uczestników programu ma gdzieś w sobie jakąś historię do opowiedzenia. Ona musi się urodzić, wykluć, ona musi nabrać swojego języka - tłumaczy gość Czwórki. - Myślę, że słuchanie jest superistotne, żebyśmy zrozumieli, o czym ktoś chce nam powiedzieć. Tak, żeby znaleźć ten azymut, do którego dążymy, i wtedy szukamy formy fotograficznej czy okołofotograficznej, która tę wizję zaprezentuje.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Goście: Adam Pańczuk (fotograf, mentor programu i członek kolektywu Sputnik Photos, kurator wystawy "NO12", Paulina Pidzik, Tomasz Motyka (artyści)
Data emisji: 24.04.2024
Godzina emisji: 10:15
aw/mpkor