Wywiad gospodarczy - firmy go znają

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 13:12
Firmy na całym świecie chwytają się wszelkich możliwych rozwiązań, które pomogą im ugruntować swoją pozycję na rynku. Sięgają też po wywiad gospodarczy - legalny i przydatny.
Audio
  • Czym są wywiad i szpiegostwo gospodarcze - sprawdził Błażej Prośniewski (Czwórka/Poranek OnLine)
Wywiad gospodarczy - firmy go znają
Foto: sxc.hu/public domain

Gospodarka światowa, choć ma się coraz lepiej jednak wciąż nie wyszła z kryzysu finansowego. W wielu firmach eksperci uważają, że inwestycja w wywiad gospodarczy umocni ich przedsiębiorstwo. 3/4 międzynarodowych korporacji korzysta z takiego wywiadu. Coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania również małe firmy. 
- Małe firmy sprawdzają czy podmiot, z którym mają do czynienia nie jest oszustem, czy ma zabezpieczenie. Takie informacje przydają się nawet przy wynajęciu lokalu, magazynu - mówi Piotr Kłyk z Business Security Agency.
Wywiad gospodarczy najprościej można określić jako: gromadzenie, przetwarzanie, analizę i dystrybucję informacji z działalności danej firmy. Są to informacje z sądów, akty prawne, informacje majątkowe czy informacje osobiste o członkach zarządu danej korporacji (np. czy mają problemy z alkoholem). Wywiad gospodarczy często korzysta z technik detektywistycznych.
Dr Marek Ciecierski prezes Fundacji na Rzecz Rozwoju Wywiadu Gospodarczego Vis Magna przestrzega przed myleniem wywiadu gospodarczego, który jest legalny, z groźnym i nielegalnym szpiegostwem gospodarczym.

(pj)

Zobacz więcej na temat: Czwórka GOSPODARKA
Czytaj także

Zmiany w VAT. Czy wciąż będziemy płacić "prognozy"

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2013 10:21
Od lat płacimy za coś, czego jeszcze nie kupiliśmy. Tzw. faktury prognozy przychodzą do każdego domu. Niestety eksperci twierdzą, że po zmianie przepisów dotyczących VAT, dla zwykłego konsumenta niewiele się zmieni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Centra handlowe jak ośrodki kulturalne

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2013 13:00
W Polsce działa już ponad 400 centrów handlowych, a nowych obiektów wciąż przybywa. Przejmują rolę teatrów, kin, stają się miejscami spotkań towarzyskich. - To "miniświaty" - mówi Tomasz Stawiszyński, filozof i publicysta. - Prawdziwym celem ich funkcjonowania jest jednak jak najdłuższe zatrzymanie klientów i spowodowanie, by wydawali pieniądze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Produkcja w Azji coraz mniej atrakcyjna

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2013 11:50
W ostatnich latach mieliśmy prawdziwy zalanie rynku towarem z Chin i innych krajów azjatyckich. Wiele jednak wskazuje na to, że ta tendencja się odwraca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieniądze wydane na święta to "zastrzyk" dla polskiej gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2013 13:31
Świąteczne wydatki polskich konsumentów są ogromnym zastrzykiem finansowym dla naszej gospodarki. W tym roku przeciętna rodzina planowała wydać na święta 1126 zł - wynika z raportu Deloitte. Często jednak, zanim coś kupimy, sprawdzamy cenę tego produktu w internecie.
rozwiń zwiń