X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Country wiecznie żywe

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2011 17:21
Kapelusze, wielkie ciężarówki, rodeo i kiczowaty image niektórych gwiazd - taki obraz country to tylko jedna strona medalu. O drugiej, ciekawszej i powabniejszej, mówił w Czwórce Korneliusz Pacuda.
Audio

Po co nam rap, którego w ogóle nie rozumiemy? Contry daje nam piękne melodie, piękne głosy. To muzyka amerykańskiego Południa, a tam jest trochę tak jak w Polsce – podkreśla Korneliusz Pacuda. Niestrudzony propagator country, dziennikarz, gawędziarz, honorowy obywatel Tennessee i Mrągowa, w którym organizuje doroczny Piknik Country, o fenomenie tej muzyki mówił w Czwórce w kontekście aż 4 nagród Grammy dla country'owego zespołu Lady Antebellum.

Piosenka "Need You Now" Lady Antebellum została nagrodzona statuetkami złotych gramofonów w dwóch najbardziej prestiżowych kategoriach: piosenka roku i nagranie roku 2010. To znak, że country nie tylko nie tkwi w skansenie, ale potrafi nawiązać równorzędną walkę z tak intensywnie promowanymi wytworami przemysłu muzycznego jak Lady Gaga czy raper Eminem. Zwycięstwo zwiewnej i melodyjnej piosenki Lady Antebellum nad rapem i plastikowym disco dowodzi, że tradycyjna muzyka "białego" amerykańskiego Południa – tu podana w formie rockowej ballady – ma potężny komercyjny potencjał (w przypadku "Need You Now" wokal rozwiewa wszelkie wątpliwości: na tak rasowe zaśpiewy zdobyć się potrafi jedynie prawdziwa dziewczyna kowboja).

Rzeczywiście, country – mocno osadzone w żywej w południowych Stanach tradycji rodzinnego muzykowania – ma się na amerykańskim rynku muzycznym świetnie. Słuchanie i granie country nie jest obciachem, wręcz przeciwnie: jest wpisane w styl życia, a życie do dziś kowboje czy górale z Apallachów wiodą surowe. – Tam każdy gra na gitarze. Weźmy Dolly Parton (jedna z najwybitniejszych wokalistek country, zarazem w wielu kręgach postrzegana jako symbol estetycznej tandety – red.): jedenaścioro rodzeństwa, bida taka, że aż skrzypiało, o telewizorze nie było mowy. Więc całą rodziną grali i śpiewali, z pokolenia na pokolenie – tłumaczył Korneliusz Pacuda w audycji "Pod lupą" na antenie Czwórki".

Sam talent i wyniesione z rodzinnego domu zamiłowanie do muzyki nie wystarczą jednak, aby odnieść spektakularny sukces na wymagającym i przepełnionym nowościami rynku. Przewidując, że masowemu odbiorcy z innych części kraju i świata "czyste" country może się wydać zbyt surowe, muzycy i producenci chętnie nawiązują flirt z bardziej popową stylistyką. – Ociosać trzeba te wszystkie szorstkości, korzenności, zaokrąglić tę zgrzebną muzykę ludową – tłumaczy gość Justyny Dżbik.

Shania Twain jest tego najlepszym przykładem. Choć Kanadyjka, jest artystką country'ową. Razem z byłym mężem, zasłużonym producentem muzycznym, napisali kilka zgrabnych piosenek, które zaaranżowali w stylu pop, ale też w wersji country, dla countrowej publiczności. Dzięki temu odnosili sukcesy – wspomina Korneliusz Pacuda. Jak podkreśla, mariaż country z popem nigdy nie jest jednak długotrwały i nie doprowadził jeszcze do zatarcia się granic między tymi stylami. Ilekroć gwiazdy zabrną za daleko w "upopowianiu" swojego repertuaru, ze strony country’owego undergroundu pojawia się reakcja w postaci powrotu do szorstkich, nieociosanych brzmień eksponujących surowe piękno melodii i głosów.

Posłuchaj rozmowy Justyny Dżbik z Korneliuszem Pacudą. Dźwięk znajdziesz w ramce po prawej stronie.

Łukasz Szumielewicz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najsztub do siebie: Jesteś tam jeszcze?

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2011 12:00
- "Nie wiem". Uwielbiam to sformułowanie. W przestrzeni publicznej mamy jego straszny deficyt – mówi Piotr Najsztub, który wtajemniczał słuchaczy i widzów Czwórki w sztukę "nic nierobienia".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komiks kwitnie w niszy

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2011 13:56
"Thorgal", "Tytus, Romek i Atomek", "Maus", "Pierwsza Brygada", "Chopin. New Romantic" - wszystkie są komiksami, ale zupełnie różnymi. Czy można z nich wyrosnąć?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Opowieść o wyrastaniu z sofixów

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2011 16:15
Autobiograficzna książka znanego prezentera telewizyjnego Jakuba Porady dokumentuje dorastanie i kulturowe wtajemniczenia w scenerii peerelowskiego blokowiska.
rozwiń zwiń