"PETA poszukuje zwolenników na oślep"

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2011 17:11
Organizacja walcząca o prawa zwierząt zamierza stworzyć stronę pornograficzną, na której oprócz wiadomych treści będzie można znaleźć film i zdjęcia przedstawiające np. przeładowane kurze fermy czy świnie idące na rzeź. – W tym wypadku cel nie uświęca środków – komentuje Sławomir Wojtkowski, dyrektor Warszawskiej Szkoły Reklamy.
Audio
  • Rozmowa ze Sławomirem Wojtkowskim
  • Ewelina Grygiel o szokujących i kontrowersyjnych kampaniach ekologicznych

Jak tłumaczy ekspert, współczesna reklama, w oparciu o pogłębione badania socjologiczne, odchodzi od drastycznych środków. Dlaczego? Okazuje się, że zbyt mocy przekaz, choć powoduje skupienie uwagi, to nie skłania do refleksji. – Samo odwoływanie się do emocji, i to jeszcze stricte negatywnych, nie wystarcza by coś zmienić w sposobie myślenia – wyjaśnia Sławomir Wojtkowski. Wynikami badań naukowców nie przejmuje się jednak PETA. Co więcej, znajduje ona coraz to wymyślne sposoby do prezentowania swoich idei.

Pomysł na stronę pornograficzną z ukrytymi filmami i zdjęciami nakłaniającymi do walki o prawa zwierząt jest według gościa "Pod lupą", chybiony z kilku powodów. Po pierwsze taka forma przekazu wcale nie musi być perswazyjna. – Wydaje mi się nawet, że może odstręczyć – wyjaśnia ekspert. A to wszystko właśnie przez drastyczność i złe skojarzenia.

Po drugie, nie można zapominać, że o sukcesie reklamy nie decyduje tylko jest treść, ale także źródło, z którego ona pochodzi. – Fachowo określamy to mianem efektu źródła. Polega to na tym, że odczytujemy przekaz w kontekście treści pozareklamowych – wyjaśnia Wojtkowski. Okazuje się, że inaczej patrzymy na spot reklamowy, jeżeli natrafimy na niego w miejscu "na poziomie" a inaczej w miejscu "mało poważnym". – Tak więc do reklam na stronie pornograficznej możemy mieć duży dystans – mówi gość Justyny Dżbik.

Ponadto, w przypadku tej organizacji postępowanie według zasady "nieważne jak mówią, ale by mówili" ma duże szanse odbić się czkawką. – PETA wykazuje dość krótkowzroczne myślenie – zauważa Wojtkowski. Jego zdaniem, budowanie własnego medium, ma sens o ile nie jest to medium tak kontrowersyjne jak strona pornograficzna.

Więcej w audycji "Pod lupą".

Posłuchaj również reportażu Eweliny Grygiel o szokujących i kontrowersyjnych kampaniach ekologicznych.

ap

Zobacz więcej na temat: ewelina grygiel Justyna Dżbik
Czytaj także

Sezon ogórkowy w reklamie? Nie do końca

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2011 11:11
Choć w okresie wakacyjnym na rynku reklamy panuje względny spokój, to są też marki, które w tym czasie promują się szczególnie wyraźnie i intensywnie. W przygotowaniu ich kampanii pomagają studenci i słuchacze szkół reklamy, których w czasie wakacji agencje reklamowe przyjmują na staże.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zgubny wpływ reklam na wychowanie dzieci

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2011 12:13
Eksperci podkreślają, że dzieci trzeba chronić przed nieuczciwymi i manipulującymi reklamami, a także uczyć krytycznego spojrzenia na ich wydźwięk.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wizerunek Polski na świecie wciąż gorszy niż rzeczywistość

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2011 09:11
Młodzież z zachodniej Europy uczy się ze swoich podręczników o Polsce pełnej dymiących kominów i rolnikach orających pole za pomocą pługa. Eksperci alarmują, że to wina niezmieniających się od lat za granicą podręczników do historii.
rozwiń zwiń