Niechciane "dzieci" kolei idą na sprzedaż

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2013 15:10
W Polsce mamy 2,5 tysiąca dworców kolejowych, z czego działa zaledwie 900. PKP postanowiło więc pozbyć się niechcianych "dzieci" i najbardziej zniszczone obiekty sprzedać albo nieodpłatnie przekazać samorządom.
Audio
  • O niechcianych dworcach rozmawiają Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds, nieruchomości PKP, Adrian Furgalski, szef Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" oraz słuchacze Czwórki
  • Karolina Mózgowiec na tropie niechcianych dworców
  • Jeśli nie dworzec to co? Posłuchaj naszej sondy
Jarosław Bator i Adrian Furgalski w Czwórce
Jarosław Bator i Adrian Furgalski w CzwórceFoto: Wojciech Kusiński

 - Jako że Polska ma jedną z bardziej gęstych sieci kolejowych w Europie postanowiliśmy przyjrzeć się jej z bliska i trochę zmodyfikować mapę połączeń - tłumaczy Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds, nieruchomości PKP SA . - Zapotrzebowanie na usługi PKP są dziś nieco inne i my musimy się do tej nowej rzeczywistości dostosować. A że na drodze stoją komplikacje prawne związane z ustaleniem właścicieli ziemi, na których stoją nasze budynki oraz brak pieniędzy szukamy takich rozwiązań, które najlepiej zadziałają w tej sytuacji.

O słuszności tej decyzji przekonany jest też Adrian Furgalski, szef Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" : - W Polsce inwestowanie w dworce tak na dobre zaczęło się dopiero przed Euro, a odnawianie obiektów idzie w parze ze zmianą myślenia o dworcu jako miejscu, gdzie czeka się na pociąg. W nowych budynkach pojawia się nowa infrastruktura - z siecią restauracji, sklepów czy nawet galerii handlowych. Mniejsze dworce powinny iść w ślady tych z Katowic czy Warszawy, wtedy jest szansa, że przyciągną klientów. Bo żyjemy w czasach, kiedy bilet można kupić w internecie więc niedługo nawet kasy biletowe na dworcach stracą swoje znaczenie.

Przekazanie budynków dworcowych w ręce samorządów lub prywatnych inwestorów to jeden z punktów programu oszczędnościowego PKP, który obejmuje także wyłączenie w tym roku około dwóch tysięcy kilometrów torów: - Wprowadzamy zupełnie nowe standardy, prowadzimy rozmowy z firmami sprzątającymi, na temat utrzymania czystości. W najbliższym czasie na Dworcu Centralnym wymienimy schody ruchome, które pamiętają czasy inżyniera Stefana Karwowskiego - kończy przedstawiciel PKP SA.

Nagranie całej dyskusji z "4 do 4" znajdziesz w nagraniu dołączonym do artykułu . Posłuchaj, a dowiesz się na jakich prawach obiekty dworcowe przekazywane będą prywatnym inwestorom oraz co zrobić, żeby dworzec przerobić na mieszkanie.

kul  

Czytaj także

Nie ma Centralnego bez inżyniera Karwowskiego!

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2012 15:00
Grał w "Czterdziestolatku", "07 zgłoś się" i "Motylem jestem". W 1975 roku został "Misterem Warszawy", a dziś po prostu jest Dworcem Centralnym, najważniejszym węzłem transportu kolejowego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Skąd biorą się pieniądze?

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2013 15:34
Gdzie powstają monety a gdzie banknoty i kto decyduje o tym, kiedy można wyprodukować ich więcej? O tym rozmawialiśmy w audycji "Czwórka do czwartej”.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zdrojewski: gdyby nie radio, to... nie byłoby telewizji

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2013 08:05
- Bez radia byłoby zdecydowanie nudniej - mówił w radiowej Jedynce Bogdan Zdrojewski, minister kultury.
rozwiń zwiń