Świetna zabawa i nauka. Jak było na 26. Pikniku Naukowym?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 20:15
"Rewolucje naukowe" to hasło tegorocznego Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Nie mogło na nim zabraknąć ekipy Czwórki. Byliśmy tam z naszymi żółtymi mikrofonami i zaprosiliśmy na rewolucyjne, piknikowe wydanie "Pasjonautów".
26. Piknik Naukowy - Adam Smolarek w Studiu Plenerowym Czwórki
26. Piknik Naukowy - Adam Smolarek w Studiu Plenerowym CzwórkiFoto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

Sztuczna inteligencja, egzoszkielety, lasery i robot Kopernik, to tylko niektóre z atrakcji, jakie przygotowano na 26. Piknik Naukowy, który odbył się w sobotę 27 maja w godz. 11.00-20.00 na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Motywem przewodnim tegorocznego Pikniku było hasło "Rewolucje naukowe", a centralną postacią - Mikołaj Kopernik, który dokonał jednego z największych naukowych przełomów w historii ludzkości, burząc dotychczasowe wyobrażenie o wszechświecie.

Źr. Youtube/Polskie Radio/Dyrektor Nauki Kopernik/ Robert Firmhofer

Czwórkowe piknikowe studio odwiedzili pasjonaci nauki, królowie doświadczeń i mistrzowscy konstruktorzy. Nasz reporter Adam Smolarek spotkał się m.in. z członkami Fundacji Marsz dla Nauki, która przygotowała dużo atrakcji dla dzieci i dorosłych.

- U nas można obejrzeć pokaz dotyczący sztucznej inteligencji. Dowiedzieć się, jak powstają jej algorytmy i różne modele do rozpoznawania obrazów, dźwięków i tekstów, czyli takie najbardziej popularne modele jak czat GPT - opowiada Karolina Pondel-Sycz. - Mamy też dużo gier dla dzieci związanych z programowaniem. Można również u nas posłuchać o echolokacji ludzkiej czy dowiedzieć się ciekawostek z zakresu elektroniki, a także poznać DNA bananów.

09:39 Czwórka/Pasjonauci - Piknik Naukowy Karolina Pondel-Sycz. Marsz dla Nauki 27.05 2023.mp3 Karolina Pondel-Sycz z Fundacji Marsz dla Nauki opowiada, co ciekawego można zobaczyć na stoisku fundacji (Pasjonauci/Czwórka)

26. Piknik Naukowy to moc atrakcji i eksperymentów naukowych. Można między innymi było stworzyć mapy lodowców w 2D i 3D, oraz zobaczyć, jak wygląda badanie procesu powstawania kryształów. Zwiedzający mogli zapoznać się z technologią pozyskiwania energii przy wykorzystaniu światła UV. Nie brakowało także informacji dotyczących technik pozwalających sterować urządzeniami elektronicznymi zdalnie oraz za pomocą myśli. Podczas pikniku można było także zobaczyć i porozmawiać z robotem humanoidalnym Kopernik, który dzięki sztucznej inteligencji potrafi komunikować się na każdy temat.

Swoimi doświadczeniami podczas Pikniku Naukowego dzielili się także pasjonaci fotografii i astrofotografii z Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Plenerowe studio Czwórki odwiedzili Tomek Zwoliński i Krzysztof Szcześniak.

- Na naszym stanowisku posiadamy specjalistyczne teleskopy, które pozwalają na obserwację słońca. Ponieważ są bezpieczne, dzięki nim można oglądać m.in. plamy słoneczne - mówił Tomek Zwoliński. - Dostępne w sklepach teleskopy głównie służą do obserwacji nocnego nieba, kierując je na słońce możemy sobie zrobić krzywdę - przestrzegał.

Podczas Pikniku Naukowego można było obserwować słońce Podczas Pikniku Naukowego można było obserwować słońce

26. Piknik Naukowy - dowiedz się więcej >>>

Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii jest także uczestnikiem programu Credo, który ma za zadanie rejestrowanie cząstek promieniowania kosmicznego.

- Wydawałoby się, że potrzebna jest jakaś skomplikowana technologia, żeby zarejestrować cząstki promieniowania kosmicznego. Są to cząstki bardzo wysokoenergetyczne, a polscy naukowcy odkryli, że można je wyłapać i zarejestrować matrycą telefonu komórkowego – tłumaczył Krzysztof Szcześniak. - Telefon jednak musi być trochę starszy i mieć ponad 10 lat. Prostota rozwiązania może wprawić w zdumienie, a my możemy przyczynić się do rozwoju nauki. Za pomocą specjalnej aplikacji pozyskane dane są przesyłane do Instytutu Fizyki Jądrowej PAN, gdzie są analizowane dane z całego świata, a badacze próbują przede wszystkim dowiedzieć się, skąd te cząstki przybywają. My na naszym stanowisku wyjaśniamy, jak to działa.

10:00 Czwórka/Pasjonauci - Piknik Naukowy - astronomia 27.05.2023.mp3 Sprawdzamy, co ciekawego dzieje się na stanowisku Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (Pasjonauci/Czwórka)

Studio plenerowe Czwórki odwiedzili także studenci Politechniki Śląskiej, którzy pochwalili się bolidem zbudowanym według wzorców znanych z F1.

22:55 Czwórka/Pasjonauci - piknik naukowy reliacja_II godznia_27.05.2023.mp3 O atrakcjach na Pikniku Naukowym opowiadają m.in. przedstawiciele Stowarzyszenie Freelab i studenci Politechniki Śląskiej (Pasjonauci/Czwórka)

- Nasz bolid jest w pełni elektryczny. W porównaniu do bolidu spalinowego charakteryzuje się dużo większymi osiągami - mówił Karol Włodarczyk Politechnika Śląskiej. - Jego przyśpieszenie do 100 km na godzinę wynosi 2,5 sekundy. To bardzo dobry wynik. To już kolejna konstrukcja przez nas zbudowana. Startujemy nim w wyścigach Formuła Student.

Na naszej antenie opowiadaliśmy, co czekało na odwiedzających podczas 26. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Przez cały dzień na antenach Polskiego Radia można było usłyszeć wiele relacji z tego święta nauki.

Na Pikniku Naukowym rozmawialiśmy także m.in z przedstawicielami Stowarzyszenie Freelab, które zaprezentowało reaktor glonowy. Znawcy tematu opowiedzieli, jak można go wykorzystać.

Można było także zdobyć informacje o wszechstronności dronów.

Jednak na PGN Narodowym atrakcji było jeszcze więcej, co zapowiadaliśmy w Czwórce.