Dieta olimpijczyka: węglowodany i białka

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2014 12:00
22. zimowe Igrzyska Olimpijskie w Soczi rozpoczęły się 7 lutego. Choć rosyjska kuchnia kojarzy się z potrawami raczej ciężkostrawnymi: kapustą, mięsem i ziemniakami, okazuje się, że sportowcy, którzy się tam udali, wcale w ten sposób się nie odżywiają.
Audio
  • Co powinniśmy jeść, by móc pojechać na olimpiadę? - rozmowa z Anną Englisz (Czwórka/Bed&Breakfast)

- Rosja jest bardzo rozległa, dlatego w zależności od regionu, nawyki kulinarne mieszkańców nieco się różnią. Jednak dostępne jest tam właściwie wszystko: dziczyzna, ryby, mięsa, grzyby - tłumaczy Anna Englisz, dietetyk. - Poza tym Rosjanie bardzo umiejętnie konserwują żywność: wędzą i kiszą wiele produktów, dużo więcej niż na przykład Polacy.

Dlatego też posiłki sportowców, którzy wyjechali do Soczi, mogą być bardzo zróżnicowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb. - Sportowcy powinni dbać o dietę umiejętnie, bo od tego, co je, zależą wyniki, jakie osiągają - mówi gość "Bed & Breakfast". - Muszą oni zwracać uwagę nie tylko na to, by posiłki były regularne, ale także na ich skład.

Jak tłumaczy ekspertka, dla tych, którzy wciąż muszą być w najwyższej formie, liczą się głównie węglowodany proste i złożone, a także białka. - Zwykła, racjonalna dieta, nie pokryje zapotrzebowania na taką ilość białka, jakiej potrzebują sportowcy, bo ich mięśnie często muszą się regenerować, dlatego posiłki warto wzbogacać o specjalne odżywki, np. koktaile. - mówi Englisz. - Poza tym m.in. ilość spożywanego przez sportowca tłuszczu, zależy od tego, jaką dyscyplinę się uprawia.

A jak zimą powinni odzywiać się zwykli "zjadacze chleba"?  Przede wszystkim, jak przyznaje ekspertka, należy jeść sezonowo. - Czyli wybierać te produkty, które  pojawiają się na rynku w danym okresie - tłumaczy Englisz. - Zimą priorytetem powinny być więc warzywa i owoce mrożone, np. truskawki, maliny. Proces mrożenia bowiem nie zmniejsza ich wartości odżywczej. Do tego dodajemy produkty kiszone, a potem konserwowe. Warto też sięgnąć po importowane cytrusy.

A jeśli zechcemy kiedyś pojechać na olimpiadę, pamiętajmy, że napoje energetyzujące nam w tym nie pomogą. - Zawierają one dużo kofeiny i cukru. W bardzo krótkim czasie mają dodać nam energii, ale także szybko przestają "działać" - mówi Englisz. - Lepiej więc sięgać po napoje izotoniczne. Uzupełniają one elektrolity i mikroelementy, które straci się podczas regularnych treningów.

(kd/pk)

Zobacz więcej na temat: Czwórka narty SPORT
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wschód - kierunek dla narciarzy i snowboardzistów

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2014 16:56
W polskich górach śniegu jest niewiele, jeśli szukamy atrakcji za granicą warto popatrzeć na wschód - a później szusować w Rosji, Gruzji lub Kazachstanie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jędrzej Dobrowolski - najszybszy narciarz w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2014 16:38
Jędrzej Dobrowolski, najszybszy Polak, startujący w speed ski, czyli narciarstwie szybkim, chce powrócić na podium Pucharu Świata, planuje także pobić światowy rekord.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gruzja, Ukraina, Azerbejdżan - raj dla narciarzy

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2014 16:57
W pięciu polskich województwach zaczęły się właśnie ferie zimowe. Gdzie wybrać się na narty? Do Szczyrku, Zakopanego, do Czech, bądź na Słowację? A może warto zdecydować się na mniej oczywisty kierunek, na przykład Ukrainę?
rozwiń zwiń